Ei tavallinen tasting

vesku (8.10.2006 17.37.22)

Olisi mukava osallistua/järjestää tasting jossa maisteltaisiin 4-6 viskiä ilman tietoa mitä laseihin on kaadettu.
Vasta kun kaikki on maisteltu kerrottaisiin mitä on maisteltu.
Tätä ei pidä ottaa kilpailuna,itse haluaisin maistaa viskiä ilman ennakkoasenteita.
Olen nimittäin huomannut niin tastingeissa ym,että alitajuisestikin saatu tieto/mielikuva ohjaa löytämään niitä tuoksuja,makuja,juomalle ominaisia luonteenpiirteitä.Olenpa joskus nähnyt tastingiin osallistuvalla henkilöllä nipun papereita,pari viskikirjaa ym..jotka käsittelevät tastingissa olevia viskejä,tämä ei voi mielestäni voi olla vaikuttamatta arviointiin.
Tälläisessä maistelussa voisi menestyä nekin viskit jotka on jostain syystä joskus kauan kaun sitten rankannut helv..tai tutusta viskistä löytyykin jotain mitä ei ole aikaisemmin huomannut.
Mitä mieltä olette ja lähtisittekö tälläiseen maisteluun mukaan?

Marko76 (8.10.2006 18.03.53)

Ajatus on kiinnostava, mutta osallistuminen riippuu lähinnä ajankohdasta ja sijainnista.  :)

Whisky (8.10.2006 18.34.13 last edit 8.10.2006 18.34.33)

Ajatuksena mielenkiintoinen, mutta vaatii osallistujakunnakseen ehkä hieman kokeneempaa porukkaa. Jos tastingissä on mukana yhtäkään aloittelijaa, ei homma ole reilua sellaisia ihmisiä kohtaan. Muutaman tastingin "firman" puolesta järjestäneenä voin kertoa, että varsinkin seuran isompia tastingejä järjestäessä viskien etukäteen ilmoittaminen on saanut pelkästään kiitosta. Moni kun ei tastingiin uskalla paikalle tulla, jos eivät maisteltavat viskit ole tiedossa. Toisaalta ne jotka ovat asiaan jo pidemmän aikaa vihkiytyneet, osaavat tehdä osallistumispäätöksen sen mukaan onko tarjolla jotakin uutta ja ihmeellistä, vai vedetäänkö tutulla kauralla.

Ideana kuitenkin erittäin toteuttamiskelpoinen. Viskeiksi vaan olisi mukava valita tuonkaltaisessa tastingissä melko tuttuja viskejä, jolloin mukana olisi myös arvuuttelupointti. Classic Maltsit sokkotastingiin?

Jätämme hautumaan... mitä muut ovat mieltä?

pere (8.10.2006 19.00.22)

quote[Whisky (link)]:
Ideana kuitenkin erittäin toteuttamiskelpoinen. Viskeiksi vaan olisi mukava valita tuonkaltaisessa tastingissä melko tuttuja viskejä, jolloin mukana olisi myös arvuuttelupointti. Classic Maltsit sokkotastingiin?

Classic Maltsit voi kyllä ehkä tunnistaa vähän liianki helposti eroon toisistaan vähän vähäisemmälläkin maistelukokemuksella... Tietenkin jos niiden ei kerrottaisi olevan Classic Maltseja niin sitten, mutta nythän kaikki jo tietävät :)

Eli ennemmin pitäisi ehkä koittaa löytää joku vastaava setti vähän tuntemattomammista viskeistä, tai muutamasta tutummasta ja parista vähemmän tutusta, jolloin ei niin hyvin pystyisi järkeilemään, että mikä viski on kyseessä. Eli siis esim. pari-kolme noita classicceja, se pakollinen irkku ja vaikka pari jotain ihan muuta Stetson-Harrison-menetelmällä valittuna.

Mikko (9.10.2006 13.07.12)

Peren linjoille asetun minäkin. Tällaiseen voisin kyllä osallistua, kunhan järjestäjänä on tolkun taho eli hinta-laatusuhde asiallinen.
Sokko-osuuden jälkeen voisi pitää perinteiset esitykset viskeistä, jolloin saattaisi olla jopa hauskaa verratessa omia merkintöjä suurten gurujen aivoituksiin.

vesku (9.10.2006 14.27.40)

Sokko-osuuden jälkeen voisi pitää perinteiset esitykset viskeistä, jolloin saattaisi olla jopa hauskaa verratessa omia merkintöjä suurten gurujen aivoituksii
:) :)

Tässä minun mielestäni on hiffattu maistelun perinmäinen ajatus!
Tuurala oli siinä oikeassa,että aloittelijoille ei sovi tämä.Muuten painotan edelleen sitä,että tämä ei ainakaan allekirjoittaneen kohdalla ole KILPAILU ja tähän ei pidä lähteä ryppyotsaisesti.Alkuperäinen ajatus on maistella viskejä ilman ennakkokäsityksiä jotka ohjaavat,halusi sitä tai ei.

Oluen kohdalla olen ollut vastaavissa maistelusessioissa jotka on ollut pääsääntöisesti mukavia tilaisuuksia.
Perinteisen tastingin kohdalla pidän hyvänä kertoa maistettavat juomat ennakkoon jolloin jokainen voi päättää osallistumisestaan.

Whisky (9.10.2006 17.38.27)

quote[vesku (link)]:
Sokko-osuuden jälkeen voisi pitää perinteiset esitykset viskeistä, jolloin saattaisi olla jopa hauskaa verratessa omia merkintöjä suurten gurujen aivoituksii
:) :)

Tässä minun mielestäni on hiffattu maistelun perinmäinen ajatus!
Tuurala oli siinä oikeassa,että aloittelijoille ei sovi tämä.Muuten painotan edelleen sitä,että tämä ei ainakaan allekirjoittaneen kohdalla ole KILPAILU ja tähän ei pidä lähteä ryppyotsaisesti.Alkuperäinen ajatus on maistella viskejä ilman ennakkokäsityksiä jotka ohjaavat,halusi sitä tai ei.

Oluen kohdalla olen ollut vastaavissa maistelusessioissa jotka on ollut pääsääntöisesti mukavia tilaisuuksia.
Perinteisen tastingin kohdalla pidän hyvänä kertoa maistettavat juomat ennakkoon jolloin jokainen voi päättää osallistumisestaan.

Oivasti kiteytetty!

Ize (28.11.2006 8.33.41 last edit 28.11.2006 8.35.17)

Voisihan tuon juomien ilmoittamisen ja valinnan suorittaa siltä pohjalta, että ilmoitetaan etukäteen valittavan ehjä setti jostakin yksityisten pullottajien laatusarjasta esim. valitaan jokin joukosta UDRM, OMC, Mission Malt  tjms. Tällöin vannoutuneemmat harrastajat tietävät että odotettavissa on makuelämyksiä, mutta kuitenkaan tietämättä mitä tulevat maistamaan etukäteen. Ja mikä ettei uudetkin ehkä hoksaisivat että rahat menevät talteen. :)

vesku (5.12.2006 16.09.46)

Ongelmana on se että ravintolat ja asiakkaat suosivat yleensä tislaamon alkuperäispullotteita.Viiden ei OB pullotteen löytäminen/listaaminen on kohtuullisen kova duuni.Varteen otettavia maahantuojia ei valitettavasti ole tällä hetkellä kuin kaksi ,Juomatalo Pikkulintu ja Vinoble.......Tämä vaan on tälläistä suomessa.

Ize (6.12.2006 10.41.42 last edit 6.12.2006 10.42.50)

quote[vesku (link)]:
Ongelmana on se että ravintolat ja asiakkaat suosivat yleensä tislaamon alkuperäispullotteita.Viiden ei OB pullotteen löytäminen/listaaminen on kohtuullisen kova duuni.Varteen otettavia maahantuojia ei valitettavasti ole tällä hetkellä kuin kaksi ,Juomatalo Pikkulintu ja Vinoble.......Tämä vaan on tälläistä suomessa.

Hmm, minä en pureksimatta nielekse tuota. :)

Muunmuassa Oulussa on, jo monesti mainitsemani, ravintola St. Michel's jossa tusinoittain IB -pullotteita .. itseasiassa luulen, että suurinosa "vanhemmista" pullotteista on juurikin IB tavaraa. (Täytyy tunnustaa, en ole kyllä tsekannut vähään aikaan tilannetta pullotteiden osalta ko. paikasta.) Uskoisin, että jotkut ravintolat tilaavat internetin aikakautena itse viskinsä maailmalta ja huolehtivat myös verot yms. asiat, josta kylläkin seuraa sitten hiukan kovempi hinta. :'(  Mutta joka tapauksessa esteitä ei minusta ole moisen session järjestämiseen ... varsinkaan sitten yksityiseltä pohjalta. ;)

vesku (6.12.2006 14.53.55)

Jos teillä on tietoa hyvistä tukkureista jotka tekevät viskikauppaa niin jatkakaa alla olevaa listaa,
-Juomatalo Pikkulintu
-Vinoble
-Servaali
-Hartwa-Trade
-Monet Finland
-Heinon Tukku/Alkoholi tukkurit
-VS-Finland
-PR-Finland
-Diamond Beer

Yllä olevista kolmesta voi ostaa tavaraa,muut edustavat päämiestensä basic tuotteita josta harvoin saa mitään ihmeitä.
Esim Harwa-Traden tuotepäälikkö on ilmoittanut minulle alku syksystä,heidän pitäytyvän perustuotteissa.Eivät harkitse tuotevalikoiman kasvattamista tai laajentamista DE pullotuksiin.
Niitä ravintoloita jotka laillisesti tuottavat viskejä hyllyynsä ja hoitatavat tuoterekisteröinnit,verot ym on minun tietojeni mukaan hyvin vähän.

Kyllä minullakin on toiveita saada tiettyjä pullotteita, jos tiedätte hyviä tukkureita pankaa nimiä listaan,yhteisellä asiallahan tässä ollaan.

Quercus (6.12.2006 21.14.14 last edit 6.12.2006 21.34.14)

Lisätään tukkurilistaan Maxxium, Altia ja kuopiolainen Suomen Alkoholitukku Oy, jonka hinnastoa viimeksi selasin kesällä: mukava valikoima, Ardbegin LotI, 1977, Laphroaigin 30 yo. ja 40 yo. sekä DE-pullotuksia. Servaali Oy edustaa muuten Suomessa Springbankiä.

Tuskin mikään noista myy ilman anniskelulupaa, pl. tilaus Alkon välityksellä lisättynä 40 euron toimituskuluilla ja pakolla ostaa koko myyntipakkaus.

Aika perverssiä, että Suomessa on saatavilla — Suomen maaperälle on tuotu pulloja — jopa parempi valikoima viskejä kuin monissa nettikaupoissa, kun em. tukkureiden valikoiman ynnää. Miksi nämä pullot eivät voi olla saatavilla Alkon [tilausvalikoiman] kautta? Tilausvalikoiman pulloja Alko ei varastoi, vaan ne tilataan jopa yksittäin maahantuojilta. Pullojen varastoinnista ei aiheudu siis Alkolle säilytyskuluja eikä logistisia ongelmia, joten miksi niitä ei voisi listata tilausvalikoimaan? Ovatko "paremmat" pullot ravintoloiden yksinoikeus? Hyvävelijärjestelmä on hajotettava; Alkon monopoli ei ole oikeutettu!   >:( Kaiken pahan alku ja juuri on Suomessa väkevien alkoholijuomien mainontakielto, joka estää tiedottamisen ja tiedon leviämisen.

Whisky (7.12.2006 7.10.48)

quote[vesku (link)]:
Esim. Hartwa-Traden tuotepäälikkö on ilmoittanut minulle alkusyksystä heidän pitäytyvän perustuotteissa. Eivät harkitse tuotevalikoiman kasvattamista tai laajentamista DE pullotuksiin.

Ovat muutenkin kovin nihkeitä ylipäätään viskiensä suhteen. Tämän vuoden HBF:ssä juomat tarjoiltiin yskänlääkekipoista, kun viereisellä Vinoblen tiskillä juomansa sai nauttia oikeaoppisesta lasista ja vielä huomattavasti mukavamman palvelun saattelemana. Classic Maltsien maahantuojana ei luulisi olevan ylivertainen tehtävä ottaa myös DE-pullotukset tuotesortimenttiin.

Mutta mene ja tiedä... ehkä heidän intressinsä ovat muualla.

vesku (7.12.2006 15.16.52 last edit 7.12.2006 17.12.25)

quote[Quercus (link)]:
Lisätään tukkurilistaan Maxxium, Altia ja kuopiolainen Suomen Alkoholitukku Oy, jonka hinnastoa viimeksi selasin kesällä: mukava valikoima, Ardbegin LotI, 1977, Laphroaigin 30 yo. ja 40 yo. sekä DE-pullotuksia. Servaali Oy edustaa muuten Suomessa Springbankiä.

Suomen alkoholitukku on ihan hyvin varustettu ja mukava savolainen kauppuri,käsitykseni mukaan he eivät kuitenkaan itse tuo alkoholia,ainakaan viskejä maahan.Listoilta löytyvät viskit ovat peräisin niiltä edellä mainituilta firmoilta,luonnolliseti lisättynä pienellä provikalla.Servaali tuo myös Glenfarclasin,Ben Nevisin,jenkkejä ja nipponeita maahan.

Ehdotuksesi alkontilausvalikoiman muuttamisesta on hyvä,kuka ryhtyy puuha-peteksi?
Minun mielestäni Tuurala voisi hänelle suotujen valtaoikeuksien puitteissa ryhtyä ajamaan tätä hyvää ehdotusta eteen päin.Toinen vinkki,kysykää kansanedustaja ehdokkaaltanne nitä hän aikoo asian suhteen tehdä?

Nämä muut, varsinkin Altian salkussa olevat viskit edustavat niin olematonta liikevaihtoa yhtiön myynnistä,että Altialla ei ole juurikaan mitään intressiä kehittää tätä aluetta.Enemmän kyse on siitä,että voidaan tarjota asiakkaalle kattava paketti josta löytyy joka lähtöön.

Whisky (7.12.2006 17.20.55)

quote[vesku (link)]:
Minun mielestäni Tuurala voisi hänelle suotujen valtaoikeuksien puitteissa ryhtyä ajamaan tätä hyvää ehdotusta eteen päin.

Valtaoikeudet on ehkä hieman liian hieno sana, mutta toki parhaani asemani suomien mahdollisuuksien puitteissa asian eteen teen. Jonkinlaisen vetoomuksen asian eteen voisi harkita Suomen Mallaswhiskyseuran nimissä eteenpäin laittavansa. Uskoisin ainakin, että seuran jäsenet ja täällä seikkailevat sellainen saataisiin allekirjoittamaan. Yritän muistaa ottaa asian esille viimeistään seuraavassa SMWS:n hallituksen kokouksessa.

Hakkis (14.2.2007 7.52.05)

quote[vesku (link)]:
Olisi mukava osallistua/järjestää tasting jossa maisteltaisiin 4-6 viskiä ilman tietoa mitä laseihin on kaadettu.
Vasta kun kaikki on maisteltu kerrottaisiin mitä on maisteltu.
Tätä ei pidä ottaa kilpailuna,itse haluaisin maistaa viskiä ilman ennakkoasenteita.

Hiukan vanha aihe jo, mutta vastaan nyt kun huomasin...

Itse osallistuin sokkotastingiin jossa oli mukana 16 viskiä. Suurin osa tiedettiin etukäteen, mutta ei sitä mitä missäkin lasissa oli. Eli siis oletuksia oli, joten osasi edes yrittää löytää tutut sieltä joukosta. Sokkotasting on petollinen :-) Itse olen jonkin verran viskejä maistellut mutta kyllä meni paljon huti. Toisaalta se oli hyvä, sillä löysin vanhoista tutuista uusia puolia kun ei ollut ennakkoasennetta heti.

Muutama pullo oli kokonaan piilossa ja niiden osalta kävi muutamalle osallistujalle ohraisesti, tai siis sanotaanko mielummin "maissisesti". Eräs kovan luokan bourbon hämäsi pahasti vannoutuneen bourbon-vihaajan, eli hän pitikin siitä. Näin ennakkokäsitys rikkoitui ja tämä oli mielestäni sokkotastingin paras anti. Ilman ennakkoluuloja voikin yllättäen pitää sellaisesta mistä ei ole ennen pitänyt ollenkaan. Suosittelen siis sokkotastingeja aina silloin tällöin :-)

Sokkotasting toimii myös ihan aloittelijoilla jos valikoima on monipuolinen. Tällöin maistellaan aromeja ja etsitään se omaam makuun parhaiten sopiva viski. Kuitenkin lähes jokaisella, joka tastingiin osallistuu, on jonkinlainen käsitys viskien suunnista yleisellä tasolla (Skotlanti, Amerikka,...).