SMWS & Laphroaig 12.3.2011

smoke on the water (13.3.2011 9.53.41 last edit 13.3.2011 9.55.39)

Eilisen Suomen Mallaswhiskyseuran vuosikokouksen yhteydessä maisteltiin myös viskiä ja tällä kerralla teemana oli Laphroaig.

Maistelussa olivat:

Laphroaig 15 yo, 43%, (1990's)
Laphroaig 10 yo, 43%, 75cl, (before 1994)
Laphroaig 10 yo, 40%, (nykyinen versio)
Milroy's of Soho Laphroaig 12yo single cask 1996, 46%, (Bourbon)
Douglas Laing OMC 16yo sherry single cask Laphroaig, 50%

+ "bonuksena" Laphroaig 18 yo.

Mielenkiintoinen setti ja varmastikin monille ajatuksia herättävä. Itse vietin "vapaapäivää", enkä makukuvauksia näistä kirjoitellut, mutta tässä runsaan osallistujajoukon äänestämä "paremmuusjärjestys":

Murskaavan ylivoimaisesti eniten ykköstiloja sai vanha 10 yo! (No, ei ihme, sillä onhan se hyvää!). Kakkoseksi kiilasi DL:n sherryinen versio. 15 yo ja Milroy's saivat muutaman äänen kumpainenkin. Mielestäni 15 yo kärsi tässä joukossa keveydestään jääden hieman muiden "alle". Upea ja tyylikäs viski. Nykyisen kymppivuotiaan kohtalo oli karu. Äänisarakkeessa pyöreä nolla! 18 yo maisteltiin vasta "jälkiruuaksi, joten se ei ollut äänestyksessä mukana.

Taannoin itse kirjoittelin Islay-osiossa siitä, kuinka Laphroaigin 10-vuotias on muuttunut mielestäni heikompaan suuntaan ja kyllä tämänkin maistelun tulos kertoi karun "totuuden". Yksin en siis mielipiteeni kanssa ole.

Mukava ilta mukavassa seurassa!

sähkäri (13.3.2011 19.44.23)

Harmittaa kun ei ollut mahdollisuutta osallistua tastingiin, ja tietysti kokoukseen, hieman hankala lähteä sinne syrjäseudulle kun ei saa lapsille hoitoa noin vain.
Noita vanhempia Lappareita olisi mukava maistella, uudet pullotteet kun ei oikein minulle maistu. Ilmeisesti niitä haluaa maistella moni muukin, hinnat on nykyisin sillä tasolla.
Jotenkin tuntuu että Laphroaig on nykyisin indynä paremmin omaan suuhun sopivaa, niissä ei ole niin paljoa sitä palaneisuutta mitä OBsta löytyy, liekö sitten mielikuvitusta?
Se että Laphroaig ei enää käytä sherry tynnyreitä? on kyllä typerä veto mielestäni, sherryisyys käy Lappariin mielestäni hienosti.

Olli (14.3.2011 6.41.28)

Laphroaig on yksi omista suosikeista ja hieman harmittaa kun en voinut osallistua ko tilaisuuteen.

Selostuksesta ei käynyt ilmi oliko ko tasting toteutettu sokkona? Silloin kun tarkoituksena on saada selkoa yhden tislaamon tuotannon kehittymisestä, kannattaa piilottaa pullot ja varsinkin etiketit osallistujilta. Etiketin vaikutus tuntuu olevan yllättävän suuri varsinkin tämän tyyppisissä tilaisuuksissa.

Itse olen pitänyt 15yo pullotteista, myös tislaamon viimeisestä omasta pullotteesta – harmi, että luopuivat ko versiosta.

smoke on the water (14.3.2011 9.51.21)

Ei ollut sokkotasting, onneksi. Tarkoitus oli viettää kokouksen jälkeen rantoa iltaa hyvässä seurassa viskejä maistellen. Mistään "viskikilpailusta" ei ollut kysä, mutta laitoin nuo "äänestystulokset" näkyviin kun ero varsinkin noiden kymppien välillä oli niin suuri. Jos pullo jonkun kohdalla vaikuttaa makuun, niin mitä sitten? Onhan se osa kokonaisuutta ja tieto siitä, että lasissa ei ole "aivan peruskamaa" luo kyllä ainakin itselle omanlaisensa hyvän tunnelman maisteluun. Toisaalta tällöin viskiin suhtautuu jopa kriittisemmin kun odotukset ovat ehkä korkeammalla.

Kiitokset vielä Perelle viskien/tislaamon esittelyistä.

Olli (14.3.2011 10.14.23)

Juu, en epäillytkään, että kyseessä olisi ollut jonkun sortin kilpailu tai tunnistustehtävä. Omasta mielestäni etiketti vaikuttaa, eikä aina posiitivisesti. Jos maistaja ei tiedä muuta kuin tislaamon ei siitä liene haittaa jos pyydetään kertomaan pitikö maistamastaan vai ei.

Etiketti on osa kokonaisuutta, mutta merkitys on toivottavasti mahdollisimman pieni.

Tähän asiaan voi suhtautua juuri niin vakavasti kuin itse haluaa...

POP (15.3.2011 10.01.44)

Kyseiseen tastingiin en ota kantaa, mutta etiketin ja eri ikäkauden tuomiin makueroihin kyllä. Olin mukana tässä tastingissä ja silloinkaan emme maistelleet sokkona ja huonoimman/parhaimman ero oli niin valtava, ettei maistaminen sokkona olisi tilannetta tasoittanut.
http://smokeonthewater-fin.blogspot.com/2010/01/3-x-laphroaig-10-yo.html

Ard-Begbie (16.3.2011 9.38.07)

quote[4D524D1D0 (link)]:
Kyseiseen tastingiin en ota kantaa, mutta etiketin ja eri ikäkauden tuomiin makueroihin kyllä. Olin mukana tässä tastingissä ja silloinkaan emme maistelleet sokkona ja huonoimman/parhaimman ero oli niin valtava, ettei maistaminen sokkona olisi tilannetta tasoittanut.
http://smokeonthewater-fin.blogspot.com/2010/01/3-x-laphroaig-10-yo.html

Juuri sama setti löytyy minultakin, paitsi unblended on pullotettu Cinzanolle Italy. Ja ajattelin vetää sokkona ja selvittää itselleni myös eron juurta jaksaen vanhan ja uuden Lapikkaan välillä. Smoken blokin noutseja en ole lukenut.