Smn jo tuolla Kolme leijonaa pure malt -ketjussa puhui omasta elävän pullon projektistaan. Mikäli oikein käsitän (kun en muista onko asiasta aiemmin ollut puhetta) niin kyseessä on ilmeisesti proggis, jossa viskipullon pohjan huvetessa muutaman sentin korkuiseksi lorautetaan kyseinen tuotos tuohon ns. kokoelmapulloon.
Tuloksena tästä on mielenkiintoinen blendaus/vatting, jonka maku muuttuu sitä mukaa kun viskiä pulloon lisätään. Jonkin ajan kuluttua tuloksena saattaa olla hyvin yli kymmenestäkin viskinlirusta koottu kutakuinkin jännittävän makuinen setti. Mikään ei toki takaa, että tavara on hyvää, mutta onpahan hauska arvuutella kavereille että mitäs pullosta löytyykään?
Itse harrastan samaa puolen litran Ballantines-pullon pohjalla. Sekaan on lirahtanut muutama taskumatin pohja, jossa on ollut mm. Upper Teniä, Grant'sia ja muistaakseni Speyburnin 10-vuotiaan ja jonkin muun "perusviskin" loppu. Kalliimmilla viskeillä en moista lotrausta suostuisi harrastamaan, mutta 30-40 euron hintaluokan pullonpohjat voi niin halutessaan hyvillä mielin jatkoksi lorauttaa.
Onko teillä muilla tämänkaltaista koti-vatted meininkiä käynnissä, vai katsotteko moista täydellisenä pyhäinhäväistyksenä?
smn (16.6.2006 13.08.25)
Olin itsekin ajatellut kysellä aiheesta, mutten vielä saanut aikaiseksi, joten hyvä näin.
Oma elävä pullo -projektini on nyt ollut olemassa puolisen vuotta ja olen uskollisesti kipannut siihen single maltin pohjat aina kun pullossa on enää noin 10cl jäljellä. Sekaan on tähän mennessä mennyt muistaakseni (voi olla että unohdan joitakin) pohjat Bowmore Darkest, Laphroaig 10yo, 2 * Laphroaig Quarter Cask, Caol Ila 12yo, Talisker DE, Talisker 10yo ja Glenrothes 1992 pulloista. Olen pyrkinyt pitämään elävän pullon tason aina vähintään 2/3:ssa pullon vetoisuudesta, pääasiassa siksi että liika ilma ei tekisi hirveästi tuhojaan, ja että uusi lisäys ei tulisi liian voimakkaasti esiin.
Sekaan kaadetuista pulloista Laphroaig QC ja Talisker DE pullot sattuivat ehkä eniten, kun sattuvat sekä suosikkimaltaitani että tuontitavaraa olemaan, mutta sitkeästi olen pitänyt politiikasta kiinni. Ehkä 30v-pulloni (Laphroaig 30yo) kohdalla joudun tekemään ensimmäisen poikkeuksen tähän politiikkaan :)
Ja sitten mielenkiintoisempaan kysymykseen, onko se ollut sen arvoista? Taatusti. Elävän pullon jännitys on omaa luokkaansa. Välillä maku on ollut mitäänsanomaton, välillä mainio, välillä niin loistava että olen kironnut että taasko joutuu jonkun single maltin juomaan että on varaa ottaa lisää maistiaisia. Tämä onkin oikeastaan koko homman huonoin puoli, täydellisen makuelämyksen sattuessa kohdalle sen saatavuus on minimaalinen ja toistettavuus käytännössä mahdoton. Projektin tuloksena olen alkanut tosissani miettimään omien vatted malttien sekoittamista.. ehkä ensi talvena kun illat taas pimenevät.
Suosittelen lämpimästi.
Turvesavu (1.10.2007 15.48.54)
Viritetäänpä vanhoja keskusteluja kun tuo päivittäinen rumba tuntuu pyörivän samojen muutamien ketjujen ympärillä nykyään.
Eli, onko eläviä pulloja lisää liikenteessä tai onko tässä mainituista uusia kokemuksia? Vai onko arvon keskustelukumppaneilla jopa oikein omia suosikki vatted malteja tai blendejä joita ihan yhtenään pitäisi juoda? Kertokaapa kieroutuneimmistakin yhdistelmistä jos sellaisia olette tehneet.
smn (2.10.2007 15.37.29)
Omani porskuttaa edelleen vahvasti. Pikkuisen olen karsinut sitä mitä sinne laitan, erikoispullotteet eivät enää joukkoon päädy niin herkästi, vaan pääasiassa lisäilen siihen helpommin saatavilla olevia maltaita. Viimeiset joukkoon päässeet olivat Aberlourin A'bunandh, Glenfiddich 18, Glen Garioch 15, Glenlivet 18 ja taas yksi Ardbegin kymppi.
Yhteensä siihen on kipattu liki 40 maltaan pohjat joista reilut 20 uniikkeja. Viime viikolla 'piti' taas maistella sitä tilan tekemiseksi muille ;)
Lyhyt yhteenveto on että hedelmäinen mallas jossa sherryn pehmeyttä ja turpeen terävyyttä sopivasti taustalla. Todella moniulotteinen ja herkullinen.
MrBeam (22.10.2007 12.15.17)
Esimerkki kotitekoisesta vattauksesta, tosin ei pulloon, vaan ex tempore lasiin (siis cocktail). Pari vähemmän hurraa-huutoja herättänyttä juomaa kaapissa tällä hetkellä on Jura Legacy ja Speyburn 10. Niinpä yhtenä iltana äidyin sekoittamaan tilkat molempia lasiin ja maistamaan. Kokonaisuus ei ollut yhtään isompi kuin osiensa summa, mieluummin pienempi. Omasta mielestä parempien kanssa en ole tohtinut lotrata.
Edellisen jälkeen Tuurala vatted olikin viimeisen Mallaswhiskyseuran tastingin tapaan "pelkkää toffeeta". Sekaisin pullossa on ainakin yhdet A'bunadhin ja Laphroaigin CS:n jämät sekä sekalaisia mallaspullonpohjia. A:n sherry ja L:n savu muodostavat mukavan leikin, jossa vanilja ja mausteisuus vaihtelevat. Ajan kanssa tästä tulee mieleen savusaunan saunavihta. Läpi puskee jotain vihreää, joka sekoittuu savuun.
Vaikka itse sanonkin, niin maku on oikeasti mainio! Turpeista hieman maatunutta lehtikasaa, jonka takaa hiipii neilikkaa, pomeranssia ja muita jouluisia mausteita. Makua tasapainottaa upea pehmeys, jossa A:n sherrymäisyydellä lienee suuri osa. Hitto! Tämä on oikeasti aika hyvää. Saas nähdä mitä seuraava pullonperä tälle tekee. Tämän perusteella voin oikeasti suositella "Elävän pullon projektia" varauksetta.
...Jonkin ajan kuluttua tästä hiipi kielelle jämäkkä tervaisuus, joka on selvästi Lapparin peruja. Hauska huomio, joka tuli esille vasta kun seuraavana ollut HP tuli tuoksuteltua.