Viski ruoanlaitossa

Pietari (1.9.2006 21.20.41)

Innokkaana kotikokkina päätin avata uuden aiheen.

Erilaisia alkoholijuomia käytetään verrattain paljon ruoanlaitossa esim. kastikkeisiin, jälkiruokiin jne.
Viskikin sopii tiettyihin tilanteisiin, ja ajattelin kysyä mikäli foorumilaisilla on omakohtaisia kokemuksia viskistä ruoanlaitossa, tai jopa reseptejä.

Itse olen käyttänyt savuisia viskejä esim. barbequekastikkeisiin ja naudanlihan marinointiin. Testaamatta on vielä hirvipaistin marinoiminen viskiä sisältävällä marinadilla, mutta tuokin asia pitää korjata.

Sherryisiä ja makeita viskejä olen käyttänyt vastaavasti myös kanalle onnistuneesti.

Itsellä ei juuri reseptejä ole, koska en niitä käytä  ::) , mutta soijakastikkeesta, viskistä, punaviinistä, öljystä, mustapippurista, suolasta ja pienestä määrästä valkosipulia ja sokeria, on syntynyt oiva marinadi esim. naudan ulkopaistille. Mittasuhteet ovat sellaiset, että kaikkea pitää laittaa sopivasti   ;)

Kuinkas muut kokkailevat viskin kanssa ? (Muuten kuin juoden kokatessa  ;D )

Whiskana (1.9.2006 22.43.54)

Glenmorangie 10v. on ollut monesti mukana suklaamoussea tehdessä. Sopii mainiosti hintansa ja luonteensa perusteella. Vaimo kyllä keksi muutama joulu sitten lorauttaa reilulla kädellä "hieman" kalliimpaa Port Elleniä mukaan ja siitähän soppa syntyi... >:( ;)

Marinadeissa en ole vielä kokeillut wiskiä, kun en pahemmin kokkaile itse...

pere (2.9.2006 12.15.08 last edit 3.9.2006 17.53.00)

Testasin aiheen innoittamana pari pientä palaa hirvenvasan sisäfilettä mustapippurin, suolan ja taliskerin kera paistettuna, ja täytyy sanoa ettei yhtään hassumpaa :)

Sherryistä viskiä on myöskin joskus tullut kakkuun laitettua ja ainakin jos viskistä pitää, niin se toimii ihan OK.

smoke on the water (2.9.2006 16.30.50)

Laphroaigilla liekitetty naudan sisäfile toimii ainakin.
Vai mitä hämeen brassifilepäällikkö Eat P?  ;) (aina vähintään 10kg filettä pakkasessa :))

viskisieppo (2.9.2006 17.37.14)

Viskikakkua on tullu tehtyä, laitoin jotain 15 yo viskiä ja se toimi aika hyvin. ;)

pere (3.9.2006 14.54.10)

Koitin Taliskeria kakun kostuttamiseen, kun ei nyt muutakaan sattunut olemaan lähellä kun kakkua tehdessä jäi pieni pala pohjaa yli. Lopputuloksen voinee arvata :) mutta kyllä sen syötyä sai...

Quercus (3.9.2006 15.40.19)

Lähinnä jälkiruoissa on tullut viskiä kokeiltua — etenkin avecina ;D Parhaiten viski on toiminut suklaakakussa. Tässä linkki perusohjeeseen:

http://www.yhteishyva.net/ruokamaailma/reseptit/leivonnaiset_q_/fi_FI/suussa_sulava_suklaakakku/

Sokerin määrää kannattaa hieman vähentää. Myös tavallinen taloussuklaa on usein liian makeaa: paras vaihtoehto on esimerkiksi Fazerin Exclusive Thin Dark Cacao 70%. Kuorrutuksen olen suosiolla jättänyt pois. Sen voi helposti korvata esimerkiksi raastamalla juuri uunista otetun kakun pintaan samaa suklaata, joka sulahtaa kauniiksi kalvoksi. Viskinä toimivat sekä Islayn tavara, herkullinen a'bunadh että Talisker, ja oikea määrä selviää taikinaa maistamalla.

pere (3.9.2006 17.53.27)

quote[Al Swearengen (link)]:
quote[pere (link)]:
hivenvansan sisäfilettä

Veikkaan että on pakko nauttia viskiä hieman reilummin saadakseen alas tuommoista eläintä  ;)

Hups :) No mutta hyvää eläintä se oli kuitenkin ja varmasti paljon iloisempi päästyään pois kylmästä metsästä lämpimään pataan, kuten nuo otukset yleensäkin ;)

xenoth (3.9.2006 19.30.39 last edit 3.9.2006 19.31.37)

Suklaakakkuun olen minäkin viskiä kokeillut lirutella. Taisin käyttää ihan Jamesonia vaan ja tuskinpa tuo paljoa makuun vaikutti, mitään en ainakaan huomannut. Käytin Jamesonia siksi, etten saanut pulloa normaalisti juomalla millään tyhjenemään.  ;)

Joskus kaadoin myös vaimon tekemään lettutaikinaan reilulla kädellä viskiä - ja ihan hyviä lettujahan siitä tuli.

viskisieppo (4.9.2006 10.48.19)

quote[Al Swearengen (link)]:
quote[pere (link)]:
hivenvansan sisäfilettä

Veikkaan että on pakko nauttia viskiä hieman reilummin saadakseen alas tuommoista eläintä  ;)

Herrat ymmärtää kyllä hyvän juoman, mutta ruoka puolessa tuntuu olevan kehittämistä ;) Tarkoitan vaan tuota hirven lihaa, parempaa lihaa saa hakea tosissaan. Salaisuus piilee kypsentämisessä ja maustamisessa, eli ei tehdä siitä lihasta kuivaa ja ylikypsää koppuraa ja ei sekoiteta liian montaa eri makua keskenään. Tosin maku asioitahan nämä ovat, eikä niistä kannata alkaa kiistelemään joten älkää ottako liian tosissaan. :)  Ja mikäpä sopisi paremmin kuin hyvä savuinen viski jälkiruokana.

viskisieppo (4.9.2006 11.09.17)

Ai katsos vaan, no ei pienet kirjoitus virheet maata kaada. Tuntuu olevan meikäläisellä oikoluku pällä koko ajan, ja sanontakin on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Makuasioita, makuasioita.    

Mikko (5.9.2006 8.01.50)

Marko voi yhtyä suitsutukseeni, nimittäin vähänkö oli hyvää Prahan kokin valmista nieriä Laphroaig- kastikkeessa! Eikä alkupalana ollut Bushmills- mätikään hangoitellut vastaan syödessä.
Itse olen kokeillut ainakin Caol Ilaa lohen graavissa, pieni määrä antoi oikein hyvän lisän makuun, oli muutenkin kokeilua ilmassa kun portterilla marinoin ensin tuota lohta. Kelpasi hyvin joukoillemme pikkujouluissa.
Samoin ihmiset ovat pitäneet ainakin Bowmorella vahvasti maustetusta toffeestani, sherryisemmällä viskillä mausteuista uuniomenista, viskisestä suklaakakustani ja kerran kokeilin myös sherryn korvaamista sienikeitosta sherryisellä viskillä ja yllättäen tuokin oli hyvää, kolmen maistajankin mielestä. Sinappiin laitoin myös viskiä kun tein jouluksi, lienee aika normaalia?
Mallasviskejä olen aina käyttänyt, en edes muista koska olen omistanut sekoiteviskejä...

Marko76 (5.9.2006 15.01.18)

Suitsutuksia nieriälle!  8-)

Bf109 (21.9.2006 13.40.46)

Jos innostuu tekemään itse beef jerkyä eli kuivalihatikkuja, niin jenkkiresepteissä pyörivän liquid smoken korvaamiseen ei tarvita fakiirin taitoja ;D

Pietari (21.9.2006 13.57.16)

quote[Mikko (link)]:
Marko voi yhtyä suitsutukseeni, nimittäin vähänkö oli hyvää Prahan kokin valmista nieriä Laphroaig- kastikkeessa! Eikä alkupalana ollut Bushmills- mätikään hangoitellut vastaan syödessä.
Itse olen kokeillut ainakin Caol Ilaa lohen graavissa, pieni määrä antoi oikein hyvän lisän makuun, oli muutenkin kokeilua ilmassa kun portterilla marinoin ensin tuota lohta. Kelpasi hyvin joukoillemme pikkujouluissa.
Samoin ihmiset ovat pitäneet ainakin Bowmorella vahvasti maustetusta toffeestani, sherryisemmällä viskillä mausteuista uuniomenista, viskisestä suklaakakustani ja kerran kokeilin myös sherryn korvaamista sienikeitosta sherryisellä viskillä ja yllättäen tuokin oli hyvää, kolmen maistajankin mielestä. Sinappiin laitoin myös viskiä kun tein jouluksi, lienee aika normaalia?
Mallasviskejä olen aina käyttänyt, en edes muista koska olen omistanut sekoiteviskejä...

Hyviä vinkkejä ! Tuo uuniomenasysteemi kuulostaa aika mainiolta, ja lohen graavaus tulee seuraavaksi tapahtumaan viskin kera  

ronnie (23.9.2006 8.01.51)

quote[Mikko (link)]:

Kiitos vinkeistä!
Suosittelen myös käyttämään viskiä kastikkeissa (konjakin sijaan). Eli naudan sisäfilén kanssa hyvin, omasta mielestäni, sopiva kastike, n. kahdelle: 2dl kermaa, 1/2 lihaliemiä (voi jättää suolan pois sitten vaikka), reilusti mustapippuria, vähän sokeria, savuista viskiä sillee sopivasti ehkä 2-4 rkl, tilkka soijaa ja vähän (dijon) sinappia. Vähän sipuliakin voi myös käyttää.

xenoth (27.9.2006 18.26.52 last edit 27.9.2006 18.28.55)

Löysin Googlella vielä yhden mielenkiintoisen ohjeen, nimittäin Jouluinen viskikakku. Kohtahan tuo on jopa ajankohtaista. Ainakaan minä en ollut aiemmin törmännyt ko. ohjeeseen.

Täältä löytyy nimimerkki "Leipurin" kirjoittama ohje: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=122&conference=550&posting=22000000012437410

smoke on the water (1.10.2006 7.52.00)

Laddien Wavesiin pettyneenä täytyy sille siis keksiä muuta käyttöä. Tässä eiliseltä ensimmäinen viritys:

4-6 omenaa lohkoina
sokeria maun mukaan (n.1/2 - 1dl)
n.1dl Bruichladdich Waves

Aineet kattilaan ja keitellään hiljaa kunnes omenat pehmenevät  ja liemi hieman saostuu. Annetaan hetki jäähtyä ja nautitaan vaniljajäätelön kera!
Ainakin itselle ja perheelle maistui!  

smoke on the water (7.10.2006 19.39.33)

Käyttötapoja Wavesille osa 2:

Sekoitin Laddiesta, hunajasta ja sinapista + mausteista porsaanfileelle marinadin. Erittäin onnistunut oli myös tämä, eli kyllä tämä Waves pikku hiljaa pullosta hupenee näin keittiöviskinä. :)

pere (18.10.2006 14.41.35)

Whiskymagin foorumilta tuli vastaan seuraava threadi, eihän noita reseptejä tuolla ihan hirveästi ollut, mutta eiköhän noilla ainakin alkuun pääse :)

http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=4521&highlight=

Viskistä ruoan kera:

Ardbegin Uigeadail tuntuu käyvän ihan hyvin ainakin sweet chili kanakastikkeen ja riisin kyytipojaksi. Savuisuus korostuu mukavasti entisestään.

EANx (11.11.2006 21.35.15 last edit 11.11.2006 21.35.38)

quote[Bf109 (link)]:
Jos innostuu tekemään itse beef jerkyä eli kuivalihatikkuja, niin jenkkiresepteissä pyörivän liquid smoken korvaamiseen ei tarvita fakiirin taitoja ;D

Viimeisimpään beef jerky erään tuli lorotettua Benriachin Curiositas 10yo:ia, niin kyllä se siihen sellaisen mukavan savuisen maun jätti :)

kuningas (10.7.2007 16.27.26)

quote[Pietari (link)]:

Kuinkas muut kokkailevat viskin kanssa ? (Muuten kuin juoden kokatessa  ;D )

Teinpä tuossa suklaatuorejuustokakun viimeisen päivän kunniaksi erääseen terveyskeskukseen. "Mausteeksi" lorahti mukavasti Finlaggania. Mukava lääkäri sitten kehui kakkuani, ja kehut vain yltyivät kerrottuani maun salaisuuden. Puhalsi sitten 0.9 prom. (heti syönnin jälkeen tietty mutta silti se huvitti)

SannaK (11.7.2007 14.30.32 last edit 11.7.2007 14.32.11)

quote[Mikko (link)]:

Samoin ihmiset ovat pitäneet ainakin Bowmorella vahvasti maustetusta toffeestani, sherryisemmällä viskillä mausteuista uuniomenista, viskisestä suklaakakustani ..

Se sun suklaakakku oli kyllä nannaa! Ja toffee!
Kerran kokeiltua vaniljajäätelöä + tervakastiketta + jotain savu-turve-hirviötä ja oli ältsin hyvää..

Hannele bongasi joskus pari reseptiä Gloriasta (viskin näissä saa valita mielensä mukaan)
http://www.mallaswhiskyseura.fi/kertomukset/2004_12.php
Itseä tosin tuo appelsiinimarmeladin ja viskin yhdistäminen kyllä arveluttaa..

Kossuvesi (14.7.2007 17.39.49)

Lahden Teerenpelistä saa jonkinlaista viski-kastiketta (esim. juuston kera). Ehkä jollain on ainesosista parempaa havaintoa?

Günther (4.9.2007 19.51.39)

Kyllä herahti vesi kielelle.. Tekis mieli heti kokeilla jotain, mutta pakko lähtee koisimaan! Ehkä yhden jälkiruuan käyn ottamassa vielä ihan raakana..  ;)

Mikko (8.9.2007 11.17.53)

Kohta pitäisi syntyä pippurijuustoviskikastike sisäfilepihville. Saapa nähdä, mitä syntyy, resepti on mukaelma tiedonvaltaväyliltä vastaantulleesta.
Sisäfilepihvistä kiitän Kespron logistiikkaa, voisi lähettää useamminkin 15-20 kg pihviä ylimääräistä tai väärään paikkaan...

smoke on the water (9.9.2007 7.41.01)

quote[Mikko (link)]:

Sisäfilepihvistä kiitän Kespron logistiikkaa, voisi lähettää useamminkin 15-20 kg pihviä ylimääräistä tai väärään paikkaan...

Tuskinpa täällä kukaan on kiinnostunut siitä, mistä kukakin pihvinsä varastaa ;D

Mikko (9.9.2007 12.04.13)

quote[smoke on the water (link)]:
quote[Mikko (link)]:

Tuskinpa täällä kukaan on kiinnostunut siitä, mistä kukakin pihvinsä varastaa ;D

Heh, jalostunut varastamisen muoto on siis olla osa tuota logistiikkaketjua ja lähetellä tavaraa väärin ;). No, kyllä me ihan ilmaisnäytteinä saimme. Enkä edes itse ollut hän, joka nuo väärin toimitti.
Kastikkeesta tuli herkullista. Simppeliä, ensin öljyyn jauhoja hetken sekoittelu ja kypsytys, purkki ranskankermaa, paketti mustapippuriviolaa ja reilu puoli pakettia viherpippurikoskenlaskijaa, sekoittelua ja reiluhko löräys savuista viskiä. lisäksi meni pikkuisen balsomicoa ja reiluhkosti tuoretta timjamia. Kehuja tulee sekä kotoa että vierailta, eli onnistui.

Turvesavu (4.11.2008 12.37.50)

Koska kausi on parhaimmillaan ja joulu tulossa niin heitetään tähän vanhaan ketjuun uutta.

Törmäsin tuossa eräässä suomalaisessa erä, kala- ja metsästysteemaisessa lehdessä kaurispataan viskikastikkeella. Resepti menee näin:

n. 2,5 kg paisti kaurista
4rkl öljyä
12 valkopippuria
5 dl kiehuvaa vettä valeluun
1 tl suolaa pintaan
1 rkl persiljaa
1 tl tinjamia
8 katajanmarjaa

Uuni 175 asteeseen, huoneenlämpöinen paisti öljyllö valeltuun uunivuokaan. Mausteet hierotaan pintaan paitsi suola joka tulee vasta kypsän paistin pinnalle. Paisti paahtuu ensin 15 minuuttia uunissa jonka jälkeen kiehuva vesi lisätään vuokaan, ja paisti valellaan sillä. Haudutus uunissa 1,5 tuntia jonka aikana valellaan välillä vedellä.

Se itse juttu on tässä eli viskikastikkeessa:
5 dl paistolientä
2dl kuohukermaa
1dl viskiä

Kerma ja liemi keitetään kasaan ja viski lisätään. Kiehautuksen jälkeen homma valmis ja eikun syömään.

Kannattanee kokeilla viskiä myös aperitiivina, jälkiruokana ja miksei myös välissä snapsina.  ;)

GuruMummu (5.11.2008 13.47.49)

Viikonloppuna liekitin naudan ulkofileen desillä Glenfiddich Special Reserveä, hyvää tuli. Mukavasti maistui viski lihan pinnassa.

jameli (7.11.2008 21.46.55)

Ulkoillessa ja varsinkin Lapin erämaassa maistuu kyllä hernekeitto muutenkin, mutta pienellä vaivannäöllä siitä loihditaan salonkikelpoinen herkku:

1 dl Laphroaig 10yo
1 dl kermaa
1 prkl hernekeittoa
sopivasti lihaa sopivassa muodossa.
Kattilaan ja kiehahtamaan.
Nautitaan ulkona ja hyvässä seurassa  :D

Whisky (8.11.2008 2.51.43 last edit 8.11.2008 2.52.07)

Papusoppaan kannattaa kyllä ehdottomasti kermatilkan kaveriksi heittää toinen mokoma lapparia. Papari saa oikeasti aivan uuden ulottuvuuden savumaltaasta. (Ja löytyy sitten hyvä paikka mihin laittaa "hapantuneet" lapparinloput.)

Turvesavu (8.11.2008 11.31.25)

Eli Lapparillekin viimein jotain käyttöä. ;-)

R41N3 (14.11.2008 10.14.02)

Jenkkivikeistä ruuanlaitossa kiinnostuneille tiedoksi että ainakin Behnfords (WTC Plaza, Helsinki) myy erilaisia Jim Beam ja Jack Daniel's -kastikkeita ja sinappeja.

Itse ostin viimeisimmältä pääkaupungin reissultani pullon Jack Daniel's Quality Tennessee Style Barbeque Sauce (Smooth Original) -nimistä tuotetta, jota en tosin ole vielä avannut.

Aiemmin olen Jack Daniel's -kastikkeeseen törmännyt berliiniläisen Tiki Heart -ravintolan Lemmy Burgerissa, jota olen monesti syönyt, joten pahaa se ei ainakaan ole. Ko. ravintola sijaitsee muuten Wienerstrassella, kivenheiton päässä Jack Wieberin viskikaupasta. Eli jos pääsee nälkä yllättämään kesken viskinhakureissun...

Artturi (22.11.2008 8.27.18 last edit 22.11.2008 8.33.27)

TUMMA VISKIKASTIKE

1 kokonainen valkosipuli
1 rkl oliiviöljyä
1,8 dl vettä
2,4 dl ananasmehua
0,6 dl teriyakikastiketta
1 rkl soijakastiketta
3,2 dl tummaa fariinisokeria
3 rkl sitruunamehua
1 rkl hienonnettua sipulia
"loraus" singlemaltviskiä
1 rkl ananasmurskaa
ripaus cayennepippuria

Paahda öljyllä siveltyä valkosipuila 175 asteisessa uunissa tunnin verran.
Yhdistä vesi, ananasmehu, teriyakikastike, soijakastike ja ruskea sokeri. Keitä seosta keskilämmöllä välillä sekoittaen kunnes seos kiehuu.
Vähennä lämpöä niin, että seos vain poreilee. Lisää kattilaan loput ainekset.
Purista paahdetusta valkosipulista sisukset. Lisää 2 tl valkosipulinsisusta kattilaan.
Hauduta seosta niin kauan, että kastike on vähentynyt noin puoleen ja on paksua, siirappimaista.

Tästä tulee noin 2-2,5 dl kastiketta. Lorautin vielä kasaan keittämisen aikana lisää viskiä, kun ei noussut maku riittävästi esille.
Ensimmäisestä satsistani tuli liian makea ja huomasin sen johtuvan ananasmehusta. Vähensin suraavalla kerralla hieman myös fariinisokerin määrää ja johan löytyi.
Sopii monelle lihalle, mutta lampaan sisäfileen kanssa aivan hemmetin hyvää.

Pikku niksi. Tuon valkosipulin pistin paahtamisen jälkeen pieneen elintarvikepussiin ja sen kulmaan leikkasin pienen reiän. Sitten uunihanska kädessä puristin sipulista emmeet reiän kautta ulos suoraan lusikalle. Siististi meni.

caeklund (25.11.2008 12.37.57)

Tuon Behnfords on todellakin mainio kauppa. Sunnuntaiseen 'pipogrillaussessioon' tuli hankittua Jack Daniels Hickory Brown Sugar BBQ kastiketta ja Liquid Smoke:a. Tuossa JD kastikkeessa todellakin maistuu tuo viski ja se pesi sokkotestissä ainakin Hunt's ja Kansas City Masterpiece BBQ kastikkeet kirkkaasti.

quote[5036334C31020 (link)]:
Jenkkivikeistä ruuanlaitossa kiinnostuneille tiedoksi että ainakin Behnfords (WTC Plaza, Helsinki) myy erilaisia Jim Beam ja Jack Daniel's -kastikkeita ja sinappeja.

Itse ostin viimeisimmältä pääkaupungin reissultani pullon Jack Daniel's Quality Tennessee Style Barbeque Sauce (Smooth Original) -nimistä tuotetta, jota en tosin ole vielä avannut.

Aiemmin olen Jack Daniel's -kastikkeeseen törmännyt berliiniläisen Tiki Heart -ravintolan Lemmy Burgerissa, jota olen monesti syönyt, joten pahaa se ei ainakaan ole. Ko. ravintola sijaitsee muuten Wienerstrassella, kivenheiton päässä Jack Wieberin viskikaupasta. Eli jos pääsee nälkä yllättämään kesken viskinhakureissun...

caeklund (20.12.2008 21.48.35)

Tuli tänään tutustuttua viskillä maustettuun cheddariin. Johtuen tolkuttomasta ryysiksestä Hakaniemen kauppahallissa en jäänyt kauheasti tenttaamaan Lentävän Lehmän myyjää joten en tiedä tarkkaan mitä siihen oli kaadettu. Savua en maussa havainnut, joten Islay friikit saattavat pettyä. Muuten maukas cheddar vahvojen juustojen ystäville.  

Artturi (2.2.2009 6.59.48)

Helsingin Sanomista 28.01.2009 bongattu ohje.
Tässä on suurin näkemäni viskimäärä, mikä tietysti meitä viskinystäviä lämmittää. En ole ohjetta vielä testannut.

Viskikastike pihville

3 dl appelsiinimehua

1 dl viskiä

n. 5 rkl hunajaa

0,5 dl tummaa soijaa

vasikkafondia pakkauksen ohjeen mukaan

30 g voita

Keitä kastikeaineksia n. 10 minuuttia.

Laita sekaan voi ja suurusta tarvittaessa Maizena-vesiseoksella.

Toni V (2.2.2009 9.28.18 last edit 2.2.2009 9.28.34)

En tiedä onko ihan oikea viestiketju, mutta Glasgow'sta tarttui mukaan tällaisia;

En ole vielä maistanut, joskus kyllä pitää korkata.

Cat (12.4.2009 10.42.52 last edit 12.4.2009 10.44.16)

Kyllähän Suomessakin on tehty esimerkiksi wiskihunajaa. Iittalassa Hunaja-aitta ky yritys valmistaa Sieppo nimistä hunajaa jossa aineksina on hunaja, aito whisky ja luontainen whiskyaromi.

Whiskin maku on hento ja etiketti ei kerro mikä heidän mielestä on se aito whiski   ;D  

Cat

kaali (16.4.2009 18.44.57 last edit 16.4.2009 18.45.25)

Kuivaliha
noin kilo rasvatonta naudanlihaa, sisäpaisti, paahtopaisti tms
0,5dl soijaa tai teriyakikastiketta
reilu 0,5dl lapparia
musta- ja cayennepippuria maun mukaan
suolaa 1tl

Leikkaa liha noin 5mm siivuiksi syiden suuntaisesti eli eri suuntaan kuin leikkaat pihvit. Sekoita muut aineet keskenään ja heitä lihat sekaan ja sekoita. Anna liemen imeytyä lihoihin noin puoli tuntia välillä sekoittaen kunnes lähes koko liemi on imeytynyt ja lado lihat uuniritilälle. Ritilä uuniin 50 asteeseen ja luukun väliin esim. lusikka niin että yläreunaan jää pieni rako. Odota reilu 20h kunnes lihat ovat kuivuneet ja syö. Liha ei saa päästä rutikuivaksi vaan sellaiseksi aika jäykäksi. On muuten hyvää  :D

SeBBe (16.4.2009 19.10.09)

Aivan varmasti on hyvää ja ravintoarvotkin kuivalihassa kieltämättä kohillaan!

Kiitokset vain reseptistä, pitänee ihan kokeilla.

misa (17.5.2009 0.37.33)

Kaalin kertoma beef jerky- resepti toimi loistavasti. Tosin toteutin Lagavulinilla ja avot!

POP (19.5.2009 19.31.56 last edit 19.5.2009 21.00.56)

Ei varsinaisesti ruoanlaittoa, mutta onkos kukaan nauttinut viskiä Sushin kanssa? Himottaisi kokeilla, jonkun kevyen turpeisen viskin kanssa esim Ardbegin 17y voisi olla käypäinen.

POP (19.5.2009 21.03.06)

quote[100F10400 (link)]:
Ei varsinaisesti ruoanlaittoa, mutta onkos kukaan nauttinut viskiä Sushin kanssa? Himottaisi kokeilla, jonkun kevyen turpeisen viskin kanssa esim Ardbegin 17y voisi olla käypäinen.

Pakko oli iltapalaksi heitellä tälläinen.

smn (19.5.2009 21.05.21)

quote[190619490 (link)]:
Ei varsinaisesti ruoanlaittioa, mutta onkos kukaan nauttinut viskiä Sushin kanssa? Himottaisi kokeilla, jonkun kevyen turpeisen viskin kanssa esim Ardbegin 17y voisi olla käypäinen.

Viimeksi oli Yoichi SC 1986 lasissa sushin kanssa ja toimi paremmin kuin hyvin. Perus 10v Springbankilla/Longrowlla on myös tuollaiseen ruokaan  oivasti sopiva profiili.

POP (20.5.2009 7.30.05)

Begin 17y toimi sushin kaverina mainiosti ja mielestäni muuten hennosta ja herkästä viskistä irtosi makujakin helpommin/enemmän kuin yksin maisteltuna.

Marko76 (20.5.2009 7.56.50)

Heräsi kyllä H*lvetillinen sushin nälkä tuosta kuvasta! Kyllä nyt tekis mieli Marusekiin...  :P

Whisky (20.5.2009 14.03.10)

quote[091609590 (link)]:
Ei varsinaisesti ruoanlaittoa, mutta onkos kukaan nauttinut viskiä Sushin kanssa?

On tullut kokeiltua ja kuten itsekin havaitsit, niin hyvin toimii. Itselläni oli kaverina Yamazakin 12-vuotias japsiviski, jonka hedelmäisyys tuntui sushin kanssa entisestään korostuvan. Oli oikein osuva ja makoisa yhdistelmä ja miksi ei olisi! Kyllähän japanialaiset varmasti tätäkin ovat kokeilleet. Nyt vaan ruokapöytään normijuomaksi mizuwari!

Mikko (20.5.2009 16.52.45)

quote[7955465F5B0302340 (link)]:
Heräsi kyllä H*lvetillinen sushin nälkä tuosta kuvasta! Kyllä nyt tekis mieli Marusekiin...  :P

Älä! Soita kun mennään!

Mikko (21.5.2009 13.36.08)

Juuri viimeistelin pihvit hevosen ulkofileestä ja sisäfileestä, maustevoissa oli valkosipulin ohella mausteena Glenlivetin Nadurran pikkuisen hapettunutta pohjaa. Toimii oikein hyvin myös vähemmän jäävin maistajan mielestä.
Meitsi muuten kohta ostaa oman hevostilan, sen verran maukasta on tuo file.

Gaissa (21.5.2009 15.43.09)

quote[2D090B0B0F600 (link)]:
... pihvit hevosen ulkofileestä ja sisäfileestä ...

Näinköhän tuo on järkevää... ::) On nimittäin melko hinnakasta hommaa se hevosten omistaminen ja ylläpito. :o Hieman on kertynyt kokemusta aiheesta.

Mikko (21.5.2009 15.44.07)

quote[42646C767664050 (link)]:
quote[2D090B0B0F600 (link)]:
... pihvit hevosen ulkofileestä ja sisäfileestä ...

Näinköhän tuo on järkevää... ::) On nimittäin melko hinnakasta hommaa se hevosten omistaminen ja ylläpito. :o Hieman on kertynyt kokemusta aiheesta.

Uskon kyllä. Muutenkin helpompi ostaa kauppahallista teuraskaakkia.

Hakkis (6.11.2009 11.02.04)

Kokeillaan lainata toisesta toisaalle...

quote[7442656542270 (link)]:
Juustot+viski-tastingiakin olen suunnitellut kierossa karjalais-savolaisessa mielessäni, nähtäväksi jää toteutuuko
milloin ;)

Kuten Antti jo mainitsi, niin itse olen ollut mukana juusto-viski illassa. Itsekin savolaisella mielenlaadulla varustettuna olen sitten kotioloissa kokeillut jonkin verran eri juustojen ja viskien yhdistelyitä (rajallisesti). Ota ihmeessä yhteyttä, jos haluat kuulla enemmän (esim. YV:n kautta).

Sen verran totean, että jos viski+juusto illan haluaa järjestää, sitä ei kannata lähteä pitämään hutiloiden. Välistä viskin ja juuston yhdistelmä on kamala, ja jos illan anti on pelkkää kamalaa, ei varmaan palvele ketään. Toisaalta osa yhdistelmistä toimii toisilla ja toisilla ei. Tästä johtuen, jos pareja alat etsimään, koita etsiä isommalla porukalla. Jos kukaan ei pidä, unohda kokonaan se pari. Jos mielipiteet hajaantuu, paria voi harkita. Mun blogissa on joitain suuntaviivoja ja muistaakseni Whisky Magissa muutama numero takaperin oli kanssa juttua aiheeseen liittyen ja joitakin ehdotuksia pareiksi.

Mutta noi "ohjeet" on vain suuntaa antavia. Loppupeleissä parien etsiminen vaatisi kunnon kattauksen viskejä ja juustoja kehiin ja sitten vain kokeilemaan (edessä voi olla "hilpeä ilta" :D )

SeBBe (6.11.2009 12.05.17)

Otan esimerkkiä ja lainaan sitten toista kejua minäkin:

quote[152A2B31293B420 (link)]:

Hakkis on moisesta aikanaan osalliseksi päässyt ja miehen puheiden mukaan homma toimii. Täällä lisäturinoita aiheesta: http://www.mallaswhiskyseura.fi/kertomukset/2007_8.php. Myös herra Hakkaraisen Blugisivuilta hakemalla löytyy lisää aiheesta.

Nimenomaan Hakkiksen blogista tuosta juusto+viski maistelusta aikanaan luettuani kiinnostus hommaa kohtaan heräsi.

quote[5F767C7C7E64170 (link)]:

Sen verran totean, että jos viski+juusto illan haluaa järjestää, sitä ei kannata lähteä pitämään hutiloiden. Välistä viskin ja juuston yhdistelmä on kamala, ja jos illan anti on pelkkää kamalaa, ei varmaan palvele ketään. Toisaalta osa yhdistelmistä toimii toisilla ja toisilla ei. Tästä johtuen, jos pareja alat etsimään, koita etsiä isommalla porukalla. Jos kukaan ei pidä, unohda kokonaan se pari. Jos mielipiteet hajaantuu, paria voi harkita. Mun blogissa on joitain suuntaviivoja ja muistaakseni Whisky Magissa muutama numero takaperin oli kanssa juttua aiheeseen liittyen ja joitakin ehdotuksia pareiksi.

Totta on, että hommaa pitää suunnitella aika tarkkaan etukäteen. Siinä yksi syy, miksi moista ei vielä ole täällä savon suunnalla järjestetty. Vielä ei ole ollut aikaa projektia kunnolla miettiä mutta uskon kyllä, että moinen joskus järjestetään. Ties vaikka saataisiin Viskiseuran puolesta joku juusto+viski-expertti luennoimaan aiheesta ;)

malttivaltti (22.12.2009 19.17.14)

Ralfyn innoittamana (http://www.youtube.com/watch?v=LQ6gCPtqqWA&feature=player_embedded) tuli juuri leivottua muutama kuivahedelmäkakku sekä muffinsseja reseptejä soveltaen. Tuloksia testaillessa jäi mietityttämään onko mahdollista, että valmiista leivonnaisista löytyisi vielä alkoholia? Jos et jaksa katsoa videota, homma toimi siis näin:

1. Isoon purnukkaan läjä kuivahedelmiä ja viskiä imeytymään viikoksi.
2. Makujen sekoituttua ja hedelmien imettyä itseensä viskiä käytin ne kuivakakun sekä muffinssien täytteeksi (siis hedelmät, ei ylijäämäviskiä).
3. Kakkua paistelin 175 -asteessa uunissa n. 45min ja muffinsseja 225 -asteessa noin vartin.

Ehtiikö alkoholi siis haihtua noissa ajoissa ja lämpötiloissa? Alkoi hieman mietityttämään kun alkoi suussa alkoholimainen lämmitys tuntumaan kakkua haukatessa, heh.

evilhypnotist (27.12.2009 20.33.15)

Äiti teki aattoiltana kalkkunan paistoliemestä kastiketta ja päätti elävöittää sitä portviinillä. Portviinipullon vieressä pöydällä oli Port Askaig Cask Strength, joten on helppo arvata kumpaa siihen kastikkeeseen sitten päätyi. Kastikkeesta tuli loistavaa, viskin savuisuus ja turpeisuus oli selkeästi maistettavissa ja toi kastikkeeseen oikein mukavan lisän.

Artturi (3.1.2010 9.58.47)

Katselin eilen Maxilta viskiohjelmaa missä ylläpitäjä nautiskeli kanaa Vanajanlinnassa. Mitähän viskiä tuo vaaleahko tisle oli lasissa, kun pullo oli "sopivasti" etiketti toiseen suuntaan?

aapeli (3.1.2010 10.09.25)

quote[20131515141308610 (link)]:
Katselin eilen Maxilta viskiohjelmaa missä ylläpitäjä nautiskeli kanaa Vanajanlinnassa. Mitähän viskiä tuo vaaleahko tisle oli lasissa, kun pullo oli "sopivasti" etiketti toiseen suuntaan?

Jossain vaiheessa mielestäni Arranin 10 yo esiintyi pöydässä. Oliskohan ollut juuri tuossa kanaruoan kyljessä.

Whisky (3.1.2010 11.37.15)

quote[3C3C2D3831345D0 (link)]:
quote[20131515141308610 (link)]:

Jossain vaiheessa mielestäni Arranin 10 yo esiintyi pöydässä. Oliskohan ollut juuri tuossa kanaruoan kyljessä.

Arranin kymppiä oli kanaa syödessä lasissa.

Artturi (11.1.2010 12.30.40)

VISKI -JUUSTOKAKKU

pohja:
150g gluteenittomia suklaakeksejä
2 rkl sokeria
3 rkl pullomargariinia

1. Hienonna keksit esim muovipussissa kaulimella, sekoita keksimurska sokerin ja margariinin kanssa. Taputtele seos irtopohjavuuan pohjalle (käytin vuokaa, jonka halkaisija on 23 cm). Paista 150-asteessa 10 minuuttia.

täyte:
250g mascarponejuustoa
(tai muuta maustamatonta tuorejuustoa)
150g sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 dl viskiä
1 dl kuumaa espressokahvia
5 liivatelehteä, tilkka vettä
2,5 dl kuohukermaa
2 valkuaista

1. Sekoita juusto ja 100g sokeria ja vaniljasokeri, lisää viski ja sekoita
2. Laita liivatelehdet kylmään veteen viideksi minuutiksi, purista vesi pois ja liuota lehdet kuumaan kahviin. Lisää hieman jäähtyneenä juustoseokseen.
3. Vatkaa kerma pehmeäksi vaahdoksi. Vatkaa valkuaiset ja 50g sokeria vaahdoksi toisessa kulhossa.
4. Sekoita ensin kermavaahto juustoseokseen ja tämän jälkeen muna-sokerivaahto varovasti käännellen. Anna seoksen seistä 10 minuuttia kulhossa, sekoita ja kaada kakkupohjan päälle irtopohjavuokaan. Anna seistä jääkaapissa vähintään 4 tuntia, mieluiten yön yli.
5. Kakun päälle voi raastaa esim suklaata koristeeksi

Viskiksi sopii hyvin ainakin Speysiden sherryiset herkut, miksei bourbonitkin. Tuosta Islaysta en olis ihan varma....voipihan joku sitäkin kokeilla...

Artturi (23.2.2010 7.47.57)

Ei ole tullut kokeiltua, mutta näyttää törkeen hyvältä:

http://paistetutmuikut.blogspot.com/2010/02/viskilla-maustettu-pekaanipahkina.html

Maverick (23.2.2010 7.58.58)

Meillä on käytetty ihan jotain blendiä riista lihojen marinaadiin. Eli tilkka viskiä,mausteet,sinappia,öljyä. Sekä sitten kahtena jouluna ollaan metsopaisti liekitetty viskillä.

SeBBe (23.2.2010 9.16.01)

Liekitys viskillä sopii tosiaan hyvin riistan makuun. Erityisesti hieman tuhdimmat turpeiset tisleet ovat olleet pop omaan makuuni. Viimeksi tämä tuli todistettua lauantaina kun liekitin hirven sisäfileet DL:n Big Peatilla. Siihen tuo liemi soveltuukin hyvin, juomistarkoitukseen pikkuisen turhan tuhkainen.

Vode (14.3.2010 10.01.17)

Grillattua Talisker kalkkunaa

Tästä tuli niin hyvä marinadi, että laitetaan tännekin. Reseptissä puhuttiin kananpaloista nahkoineen, mutta mulla oli kalkkunan pihvejä tällä kertaa.

n. kilo kananpaloja
1 rkl mustapippuria rouhittuna
6 isoa valkosipulinkynttä hienonnettuna
1 1/2 rkl korianterin juurta silputtuna 1)
1 1/2 rkl korianterin lehtiä ja varsia silputtuina
1 1/2 tl suolaa
1 rkl thai-viskiä (Mekong) 2)

Työstä ainekset tahnaksi morttelissa tai maustemyllyssä ja notkista viskillä. Hiero sitten tahna kanaan (pistele nahkaan reikiä, jotta imeytyy läpi) ja anna marinoitua ainakin 4 tuntia.

Sivele palat öljyllä ja kypsennä grillissä tai grillivastusten alla uunissa. Älä käristä kuitenkaan liikaa.

Lisukkeeksi makeaa thai chilikastiketta. Itse käytin nuac cham-kastiketta (chilia, valkosipulia, sokeria, thai kalakastiketta ja lime/sitruunamehua).

Nami nami.

1) Kannattaa unohtaa ruokakauppojen ruukkukorianterit, koska niissä ei ole mitään tuoksua tai makua ja juuretkin hankalasti. Etnisistä kaupoista saa korianterilappuja, joissa on ihan erilailla tuoksua ja juuret paljaalti, joten ne on helppo raaputtaa kraanan alla puhtaaksi.
2) Ei ollut thaikkuviskiä ja Talisker 57N oli neutraalein avatuista pulloista, joten käytin sitä. Pitänee kokeilla jotain savuisempaa seuraavalla kerralla..

InkRose (14.3.2010 11.41.05)

quote[564F4445200 (link)]:
Grillattua Talisker kalkkunaa

Tästä tuli niin hyvä marinadi, että laitetaan tännekin. Reseptissä puhuttiin kananpaloista nahkoineen, mutta mulla oli kalkkunan pihvejä tällä kertaa.

n. kilo kananpaloja
1 rkl mustapippuria rouhittuna
6 isoa valkosipulinkynttä hienonnettuna
1 1/2 rkl korianterin juurta silputtuna 1)
1 1/2 rkl korianterin lehtiä ja varsia silputtuina
1 1/2 tl suolaa
1 rkl thai-viskiä (Mekong) 2)

Työstä ainekset tahnaksi morttelissa tai maustemyllyssä ja notkista viskillä. Hiero sitten tahna kanaan (pistele nahkaan reikiä, jotta imeytyy läpi) ja anna marinoitua ainakin 4 tuntia.

Sivele palat öljyllä ja kypsennä grillissä tai grillivastusten alla uunissa. Älä käristä kuitenkaan liikaa.

Lisukkeeksi makeaa thai chilikastiketta. Itse käytin nuac cham-kastiketta (chilia, valkosipulia, sokeria, thai kalakastiketta ja lime/sitruunamehua).

Nami nami.

1) Kannattaa unohtaa ruokakauppojen ruukkukorianterit, koska niissä ei ole mitään tuoksua tai makua ja juuretkin hankalasti. Etnisistä kaupoista saa korianterilappuja, joissa on ihan erilailla tuoksua ja juuret paljaalti, joten ne on helppo raaputtaa kraanan alla puhtaaksi.
2) Ei ollut thaikkuviskiä ja Talisker 57N oli neutraalein avatuista pulloista, joten käytin sitä. Pitänee kokeilla jotain savuisempaa seuraavalla kerralla..

Tämä kuulostaa muuten aikas hemmetin hyvältä. Pitää vaan metsästää täältä Kouvostoliiton seudulta sellainen kauppa mistä löytäisi kunnollisia aasialaisia aineksia/mausteita.

Mighty (15.3.2010 12.25.06)

quote[586B6D6D6C6B70190 (link)]:
VISKI -JUUSTOKAKKU

pohja:
150g gluteenittomia suklaakeksejä
2 rkl sokeria
3 rkl pullomargariinia

1. Hienonna keksit esim muovipussissa kaulimella, sekoita keksimurska sokerin ja margariinin kanssa. Taputtele seos irtopohjavuuan pohjalle (käytin vuokaa, jonka halkaisija on 23 cm). Paista 150-asteessa 10 minuuttia.

täyte:
250g mascarponejuustoa
(tai muuta maustamatonta tuorejuustoa)
150g sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 dl viskiä
1 dl kuumaa espressokahvia
5 liivatelehteä, tilkka vettä
2,5 dl kuohukermaa
2 valkuaista

1. Sekoita juusto ja 100g sokeria ja vaniljasokeri, lisää viski ja sekoita
2. Laita liivatelehdet kylmään veteen viideksi minuutiksi, purista vesi pois ja liuota lehdet kuumaan kahviin. Lisää hieman jäähtyneenä juustoseokseen.
3. Vatkaa kerma pehmeäksi vaahdoksi. Vatkaa valkuaiset ja 50g sokeria vaahdoksi toisessa kulhossa.
4. Sekoita ensin kermavaahto juustoseokseen ja tämän jälkeen muna-sokerivaahto varovasti käännellen. Anna seoksen seistä 10 minuuttia kulhossa, sekoita ja kaada kakkupohjan päälle irtopohjavuokaan. Anna seistä jääkaapissa vähintään 4 tuntia, mieluiten yön yli.
5. Kakun päälle voi raastaa esim suklaata koristeeksi

Viskiksi sopii hyvin ainakin Speysiden sherryiset herkut, miksei bourbonitkin. Tuosta Islaysta en olis ihan varma....voipihan joku sitäkin kokeilla...

Resepti tuli kokeiltua ja osoittautui erinomaiseksi. Viskinä käytin 12 vuotiasta Tomatinia.

Artturi (15.3.2010 12.43.53)

quote[11353B3428255C0 (link)]:
Resepti tuli kokeiltua ja osoittautui erinomaiseksi. Viskinä käytin 12 vuotiasta Tomatinia.

Teitkö pohjan suklaakekseistä vai digestive -kekseistä? Jälkimmäinen on mielestäni hyvä ja yleissopiva juustokakkuihin. Työläitähän nämä on.  ;)

Mighty (16.3.2010 15.57.51)

quote[0437313130372C450 (link)]:
quote[11353B3428255C0 (link)]:

Teitkö pohjan suklaakekseistä vai digestive -kekseistä? Jälkimmäinen on mielestäni hyvä ja yleissopiva juustokakkuihin. Työläitähän nämä on.  ;)

Digestivet päätyivät minullakin pohja-aineksiksi.

Artturi (6.4.2010 8.36.20 last edit 6.4.2010 8.39.55)

Kesä tulee...

Tuosta aito Skottilainen jäätelöresepti.

Scottish Recipes: Cream Crowdie

Recipe Ingredients:

Cooking spray or 1 tablespoons melted butter
4 to 5 tablespoons medium-size oats (reserve a small amount to use as a garnish)
1 cup heavy cream
2 tablespoons honey
1 tablespoons Scotch whiskey
Approximately 1 cup berries (e.g., raspberries, blackberries or blueberries)
Sprig of mint for garnish
Optional: toasted nuts such as almonds instead of oats as garnish

Preparation Method:

Lightly brown oats in a pan that has been coated with cooking spray or a little melted butter. Remove from heat and allow to cool.

Beat heavy cream until soft peaks form. Add honey and then whiskey. Fold in the toasted oats. Layer in a tall glass, beginning with a small amount of berries, then whipped-cream mixture. Alternate layers of berries and cream, ending with a few berries. Garnish with toasted oats or nuts and a sprig of mint.

...ja oikaistuna versiona suomeksi

Cream crowdie -jäätelö

75 g kaurahiutaleita

6 dl kuohukermaa tai 4 dl kermaa + 2 dl maustamatonta jugurttia

115 g sokeria

2 rkl viskiä

2 rkl hunajaa

150g vadelmia

Paahda kaurahiutaleita 180 asteisessa uunissa uunipellin päällä. Kääntele usein. Anna paahdettujen hiutaleiden jäähtyä.

Vaahdota kerma, lisää sokeri, hunaja ja viski. Lisää maustamaton jugurtti.

Jäähdytä massa jäätelökoneessa. Lisää hiutaleet ja vadelmat juuri ennenkuin jäätelö jäätyy.

Tai. Pakasta seosta 1-2 tuntia tai kunnes se alkaa kovettua reunoista. Sekoita haarukalla tai yleiskoneella tasaiseksi. Lisää kaurahiutaleet ja vadelmat. Laita jäätelö pakkaseen vielä 2-3 tunniksi tai kunnes se on kovaa.

Artturi (13.4.2010 11.16.53)

Ei nyt ihan viskijuttu, mutta skotlannin erikoisuuksia ainakin :D

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2010041211457971_ru.shtml

Haggis-suklaa....nam...köt...

MashTun (19.11.2010 21.08.04)

Helsingin Sanomien Nyt-liitteestä tarttui silmiin ennakkotietona, että ensi tiistaina eli 23.11. Nelosella klo 19 alkavassa ohjelmassa 'Neljän tähden illallinen' Herra Ylppö tarjoaa vierailleen viskikakkua. Ehkäpä ohjelmassa selviää samalla, kuinka innokkaasta viskiveikosta on kysymys vai onko viskilliseen reseptiin päätyminen ollut puhdasta sattumaa.

sähkäri (20.11.2010 9.01.05 last edit 20.11.2010 9.02.06)

quote[192F3D262C2F2D254E0 (link)]:
Helsingin Sanomien Nyt-liitteestä tarttui silmiin ennakkotietona, että ensi tiistaina eli 23.11. Nelosella klo 19 alkavassa ohjelmassa 'Neljän tähden illallinen' Herra Ylppö tarjoaa vierailleen viskikakkua. Ehkäpä ohjelmassa selviää samalla, kuinka innokkaasta viskiveikosta on kysymys vai onko viskilliseen reseptiin päätyminen ollut puhdasta sattumaa.

Taitaa olla melko eksoottinen tuo "viskikakku". Ei taida kuulua alkuperäiseen reseptiin että jonkun kakun päälle kaadetaan viskiä suoraan pullosta. ;D

Gaissa (23.11.2010 17.32.42)

Sattumalta näin juuri tuon viskikakkukohdan. Jamesonia siinä loroteltiin kakun päälle.

caeklund (8.12.2010 14.22.39)

Viime viikolla tuli maisteltua ruokalaji nimeltä 'Whisk(e)y Winegums' , The Fat Duck:ssa. Maisteltavana oli viidestä eri tisleestä tehdyt karkit. Hyvää oli!

Artturi (3.5.2011 7.52.56)

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/2878/cxkbh/Jack-Daniel-s-Wood-Smoking-Chips

Ja ei kun grillaamaan ;D

Artturi (18.12.2011 11.56.14)

Joulu on jo ovella.....

Viski-taatelikakku
Joulu, Kakut

150 g tuoreita taateleita
   2,5 dl mantelirouhetta
   5 dl vehnäjauhoja
   1 tl soodaa
   1 tl leivinjauhetta
   2 dl kaurakermaa
   0,5 dl viskiä
   125 g tummansinistä Keijua
   1 dl fariinisokeria
   2 dl hienoa sokeria
   0,5 tl vanilja-aromia
   1 dl maustamatonta soijajogurttia

margariinia ja korppujauhoja vuokaa varten

Hienonna taatelit. Sekoita kuivat aineet ja yhdistä ne taatelien joukkoon.
   Sekoita yhteen kaurakerma ja viski.
   Vaahdota toisessa kulhossa margariini ja sokerit. Lisää vanilja-aromi ja soijajogurtti.
   Kääntele rasva-sokerivaahtoon kuivat aineet ja kerma-viskiseos muutamassa erässä.
   Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan. Paista 175 asteessa noin tunti.

KUORRUTE

50 g tummansinistä Keijua
   4 rkl kaurakermaa
   2 rkl sokeria
   2,5-3 dl tomusokeria

Sulata kattilassa Keiju. Lisää kaurakerma ja pidä seos kuumana, mutta älä anna sen kiehua.
   Sulata sokeri paistinpannulla. Kuumenna sokeria, kunnes se sulaa ja muuttuu kullanruskeaksi.
   Kaada sokeri margariini-kermaseokseen. Jos sokeri jähmettyy, kuumenna seosta koko ajan sekoittaen, kunnes sokeri sulaa joukkoon.
   Vatkaa joukkoon tomusokeri. Kuorrute saa olla paksua ja valuvaa, joten lisää tomusokeria pikkuhiljaa, kunnes kuorrutteessa on oikea koostumus.
   Kaada kuorrute jäähtyneen kakun päälle.

Säilytä valmis kakku jääkaapissa. Kakku on parhaimmillaan, jos annat sen maustua kylmässä yön yli ennen tarjoamista.

Artturi (18.12.2011 12.05.35 last edit 18.12.2011 12.06.34)

Ja vielä simppeli sinappiohje:

VISKISINAPPI:

1 dl vaaleaa sinappijauhoa(esimColman)
1 dl sokeria
1 dl kuohukermaa(tähän käy myös ruokakerma)
2 kanamunaa(on noin 1 dl)
ripaus suolaa,3 rkl viskiä

Sekoita kattilassa sinappijauhe ja sokeri. Lisää kerma ja sekoita vellimäiseksi seokseksi. Lisää vielä munat,hyvin sekoittaen.Kuumenna seos kiehumispisteeseen. Anna saostua koko ajan sekoitellen. Jäähdytä ja mausta ripauksella suolaa ja 3 rkl viskiä. Halutessasi voit käyttää muitakin mausteita,esim.1/4 tl piparjuuriraastetta tai 2 tl palsamiviinietikkaa.

Viskiä kannatta oman maun mukaan säätäen lisätä vasta sitten kun lämpötila on "sormenkestävä". Tällöin viskin aromit ja alkoholikin jää talteen.

Artturi (2.9.2012 8.48.03)

http://www.whiskyintelligence.com/

Näyttää ainakin tossa kuvassa aikas hyvältä :P

Bourbon Cornbread

1 cup cornmeal
1 cup all-purpose flour
¼ cup sugar
1 tablespoon baking powder
½ teaspoon salt
2 tablespoons Maker’s Mark® Bourbon
1½ cups whole milk
4 eggs
½ cup vegetable oil

1 cup sweet corn kernels, pulsed in a food processor

1. Preheat the oven to 400[ch61616]F. In a large bowl, whisk together the cornmeal, flour, sugar, baking powder, and salt.
2. In a separate bowl, whisk together the Maker’s Mark® Bourbon, milk, eggs, oil, and shredded corn. Add the wet mixture to the dry ingredients. Stir until well combined.
3. Pour the batter into a greased pan (loaf or cake pan). Bake for 25 minutes, or until a toothpick comes out clean. Allow to cool before using

POP (12.11.2012 17.14.27 last edit 12.11.2012 17.16.33)

Suklaaviskikakku:

-200g suklaata
-200g voita
sulata nämä vesihauteessa ja anna jäähtyä, lisää jäähtyneeseen seokseen haluamaasi viskiä, itse käytin 3cl Glenfarclasia.

-4 munaa
-2 dl sokeria
vatkaa vaahdoksi ja lisää suklaaseos tähän, jonka jälkeen nostele tähän massaan allaoleva jauhoseos:

-4 rkl kaakaota
-1,5 dl vehnäjauhoja
-1 tl leivinjauhoa
-0,5 tl chilijauhetta

Kaada taikina voideltuun (korppujauhotettuun) vuokaan, itse käytin irtoreunallista n 24 cm halkaisijaltaan ja paista 40-45 min 175 asteessa uunin alaosassa.

Kuorrutus:
-150g suklaata
-1 dl kuohukermaa
-1 rkl voita
sekoita kattilassa, niin kauan, että sakenee ja tulee kiiltäväksi, älä anna kiehua.
Anna kakun jäähtyä ja laita tarjoululautaselle ja kaada hieman jäähtynyt kuorrute päälle ja levitä. Muutama tipsi: suklaana käytin fazerin tummaan leivontasuklaata ja kakku kannattaa antaa jäähtyä huoneenlämmössä, jääkapissa jäähdyttäminen tai yleensä säilyttäminenkin muuttaa kakun rakennetta ja kuohkeus katoaa.
Tarjoile kermavaahdon kera, koska kakku on suht makea, en lisäänyt kermavaahtoon kuin tilkan sokeria, mielestäni loistavan makuista ja viski ja chili toi hienon twistin makuun!

Oulun Ailaa (12.2.2013 13.40.02)

Tuli yhtäkkinen tarve tehdä juustokakku. Onko kellään kokemuksia viskin lisäämisestä juustokakkuihin? Perinteistä suklaajuustokakkua ajattelin pohjaksi. Kuinka paljon viskiä kestää lisätä, ilman sivuvaivutuksia esim muodon pysymisen suhteen?

Hakkis (23.6.2013 16.05.55 last edit 23.6.2013 17.13.47)

Väsäilin juhannuksena BBQ-soossin, jossa viskiä mukana. Toimi ainakin ribsien kanssa tosi hyvin. Tulisuutta helppo säädellä chilin tai esim. cayennepippurin avulla.

- 1 dl silputtua sipulia
- pari rkl vettä
- 3 valkosipulin kynttä pieneksi silputtuna
- 4 dl ketsuppia
- 1/2 dl (savuista) viskiä (Laphroaig Quarter Cask oli itsellä käytössä)
- 1 rkl omenaviinietikkaa
- 1 rkl worcestershire kastiketta
- 1 rkl tomaattipyrettä
- 1 rkl sinappia
- 2/3 dl tummaa sokeria (fariinisokeri)
- 2 rkl soijakastiketta
- 2 rkl HP-kastiketta
- 1-2 tl tulista savustettua paprikajauhetta (esim. Pimentón de la Vera)
(- ja/tai Chipotlea)
(- ja/tai chiliä)
- mustapippuria maun mukaan
- oliiviöljyä

Soseuta sipuli veden kanssa tahnaksi (blenderi, sauvasekoitin...).
Laita oliiviöljyä kasariin ja kuullota sipulitahna
Lisää valkosipuli, paistele n. 30 sek.
Lisää loput aineet. Keittele hiljaisella lämmöllä reilut 20 min. Jäähdytä.

MashTun (26.11.2013 20.06.20)

Ruokaa ne ovat juomatkin. Tässä on Helsingin Sanomista poimittu ehdotus glögin korvaamiseksi viskitotilla:

http://www.hs.fi/blogi/kauhaajarakkautta/Mausteinen+viskitoti+on+kelpo+vaihtoehto+gl%C3%B6gille/a1305745242915

Artturi (20.2.2014 11.32.43 last edit 20.2.2014 11.33.15)

Ei nyt ihan ruokaa, mutta viskimiehen yskänlääke :P

Yskä- siirappi

150 grammaa kandisokeria, noin 80-100 grammaa sokeria tai hunajaa sekä 450 grammaa rusinoita suuren säilöntälasipurkkiin. Täytä lasi viskillä niin, että jätät kahden sormen levyisen reunan. Ravistele kunnolla. Pidä purkki kaksi viikkoa suljettuna pimeässä. Säilytä ilmatiiviissä lasissa. Ota sitkeässä yskässä ruokalusikallinen päivässä.