Tuli luettua nuo Laphroaig- ja Macallan-petosjutut ja petoksen määritelmä toteutuu mielestäni selkeästi Macallanin kohdalla. Ihan suoraa pissatusta. Periaatteesta en ihan helpolla osta tislaamon tuotteita koska kokosieluisuus ja intohimo joka liittyy Uisgeen, on sysätty aika syvälle sinne itseensä! Kuitenkaan Laphroaigia ja Alliedia en osaa tuomita juurikaan koska petos ei missään mielessä ollut lähtöisin firmasta itsestään. Toiminta olisi voinut olla ripeämpää mutta isoilla firmoilla toimitapa on aina melkeinpä tälläinen johtuen pohdinnasta mikä menettely tuo vähiten negatiivista julkisuutta. En jaksa uskoa että he halusivat lakaista koko jutun maton alle koska sen paljastuminen(joka tietojen perusteella olisi ollut edessä ennemmin tai myöhemmin) olisi tuonut eniten hallaa yritykselle. Se kuinka pitkällä Alliedin omat keskeneräiset tutkimukset olivat ja mitä niistä olisi seurannut jäi nyt hieman arvailuksi. Ja vaikka yhtiö lupasi korvata väärennökset asiakkaille hiillostuksen alettua niin se ei tarkoita sitä etteivätkö he olisi halunneet niitä korvata myös jälkeenpäin, kunhan omat tutkimukset ja menetelmä olisi saatu loppuun. Varmasti arpomista lisäsi Alliedin entisen työntekijän törkeä epärehellisyys ja mahdollinen liittäminen Laphroaigiin.
Luin jutun vain yhdesti ja on vaikea muistaa kaikkia yksityiskohtia ja ehkä katselen asiaa hieman viher-valkoisten lasien takaa koska selvä itsekäs epärehellisyys jo toisesta skotti-tislaamosta olisi minulle liikaa! Kommentoikaa jos kiinnostaa. Ja olen etukäteen sillä mielellä että näkemykseni ei edusta ainoaa totuutta. Koko juttua olen kuitenkin miettinyt ilman minkäänlaista liitosta tuohon indie-kähinään, joka on mielestäni jo käsitelty näiltä osin.
Olen hiukan eri mieltä tuosta Macallan-huijauksesta ja haluan (omalta osaltani) hiukan "pehmentää" Macallan vastaisuutta, jos sallitte. Mitä nyt tankero-englannillani ymmärrän, niin eihän huijaus alun perin ollut Macallinista lähtöisin. He ostivat, hyvässä uskossa, vanhoja viskejä huutokaupoista ja jälleenmyyjiltä. Tässä vaiheessa huijauksen kohteena oli Macallan. Ei vielä yksityinen kuluttaja. He (Macallan) testasi pullot ja paperit, ja totesi ne alkuperäisiksi.
Dave Broom kirjoitti, että häntä epäilytti koska liikkeellä on PALJON vanhoja viskejä joiden pullot ovat liian hyvä kuntoisia. Tässä kohtaa Broomin epäilys tällä perusteella oli väärä. Jos siis pullo ja etiketti oli alkuperäinen, epäilys liian hyvästä kunnosta oli väärä. Tältä pohjalta ymmärrän täysin Macallanin toimenpiteen siis testata pullot ja etiketit, ja koska ne olivat oikeat, luottaa viskin aitouteen.
Totta, Macallan olisi voinut toimia ripeämmin. Totta, Macallan olisi voinut testata sisällön ripeämmin. Totta, Macallan olisi voinut vetää replicat nopeammin pois. Totta, Macallan olisi voinut...jossittelua...
Tuo tapaus oli todella valitettava ja osa siitä menee myös Macallanin piikkiin. Mutta en sysäisi koko juttua Macallanin piikkiin JOLLEI Macallan ITSE tehnyt väärennöksiä jotka sitten osti huutokaupoista itseltään itselle. Ja tuo on jo sellainen "salaliittoteoria", että en jaksa uskoa. Ja ne replicat, tässä vaiheessa vielä siis hyvässä uskossa alkuperäisen aitouteen.
Itse en siis aio boikoita ko. firman viskejä jatkossakaan. Toisin olisi, jos he olisivat tehneet koko huijauksen yksin (ja tätä emme saa koskaan tietää...:-)
Kuitenkin "väärennöstä" lähti käsittääkseni vielä suoraan Macallannilta vaikka tieto tuotteen alkuperästä oli selvillä joten tislaamolla oli kaikki mahdollisuudet olla myymättä tuotetta. Jos nyt käsitin oikein...mutta tieto lisää tuskaa ja myös vastuuta!
Olen hiukan eri mieltä tuosta Macallan-huijauksesta ja haluan (omalta osaltani) hiukan "pehmentää" Macallan vastaisuutta, jos sallitte. Mitä nyt tankero-englannillani ymmärrän, niin eihän huijaus alun perin ollut Macallinista lähtöisin. He ostivat, hyvässä uskossa, vanhoja viskejä huutokaupoista ja jälleenmyyjiltä. Tässä vaiheessa huijauksen kohteena oli Macallan. Ei vielä yksityinen kuluttaja. He (Macallan) testasi pullot ja paperit, ja totesi ne alkuperäisiksi.
Dave Broom kirjoitti, että häntä epäilytti koska liikkeellä on PALJON vanhoja viskejä joiden pullot ovat liian hyvä kuntoisia. Tässä kohtaa Broomin epäilys tällä perusteella oli väärä. Jos siis pullo ja etiketti oli alkuperäinen, epäilys liian hyvästä kunnosta oli väärä. Tältä pohjalta ymmärrän täysin Macallanin toimenpiteen siis testata pullot ja etiketit, ja koska ne olivat oikeat, luottaa viskin aitouteen.
Totta, Macallan olisi voinut toimia ripeämmin. Totta, Macallan olisi voinut testata sisällön ripeämmin. Totta, Macallan olisi voinut vetää replicat nopeammin pois. Totta, Macallan olisi voinut...jossittelua...
Tuo tapaus oli todella valitettava ja osa siitä menee myös Macallanin piikkiin. Mutta en sysäisi koko juttua Macallanin piikkiin JOLLEI Macallan ITSE tehnyt väärennöksiä jotka sitten osti huutokaupoista itseltään itselle. Ja tuo on jo sellainen "salaliittoteoria", että en jaksa uskoa. Ja ne replicat, tässä vaiheessa vielä siis hyvässä uskossa alkuperäisen aitouteen.
Itse en siis aio boikoita ko. firman viskejä jatkossakaan. Toisin olisi, jos he olisivat tehneet koko huijauksen yksin (ja tätä emme saa koskaan tietää...:-)
Aion kyllä olla valistumaton ja huono kuluttaja jatkossakin ja kelpuuttaa Macallanit siinä missä muutkin tisleet. Jotenkin en jaksa uskoa, että tämä tapaus olisi jonkun toisen tislaamon kohdalla mennyt toisin.
Olisihan se hienoa, jos kaikki kuluttajat olisivat niin valistuneita, että tällainen ei onnistu. Vaan kun ei ole, niin käytän energiani mieluummin välttääkseni sellaisia tuotteita, joiden valmistus vaarantaa toisen ihmisten terveyden tai on muuten kyseenalaista. Luonnollisesti en tuota huijaustuotetta ostaisi, mutta koska tislaamolla on muuten koko joukko hyviä tuotteita, niin hyväksyn ne.
smn (9.1.2008 10.23.27)
Ihan muuten vaan kysymyksenä, kuinka pitkälle näkisitte tislaamon olevan vastuussa ja kuinka pitkälle omistajan? Omistajalla kun taitaa olla muitakin huipputislaamoja tuoteperheessään.
Henkilkohtaisesti en enää Macallania juo ellei sitä tarjota tilanteessa missä olisi sosiaalisesti mahdotonta kieltäytyä tai saarnata. Eipä kaksi myytyä pulloa vähemmän vuodessa taida Macallania kiinnostaa, mutta pakkohan tässä on tehdä jotain. Muuten on viskibisnesmaailmalle annettu aika karmiva esimerkki ...
En ole missään vaiheessa väittänyt Macallania TÄYSIN syyttömäksi. Kyllä, Macallanin olisi pitänyt palauttaa rahoja. En minä ole sitä missään vaiheessa kiistänyt (vai olenko). Kyllä, Macallan mokasi tuossa jutussa, en ole sitä edes yrittänyt kiistää. Totta, Macallanin olisi ehdottomasti pitänyt lopettaa eteenpäin myyminen kun väärennökset tulivat esille. En tätäkään ole kiistänyt.
Ei pahalla, mutta minusta JaRimi sun teksteistä paistaa läpi Macallan vastaisuus, joka on syvemmällä kuin vain tuo huijaus. Jos olen väärässä niin pahoittelut. Sinä (mielestäni) syyllistät tuossa jupakassa pelkän Macallanin ilman, että olisi edes muita syyllisiä. Jos olen lukenut viestisi väärin tai saanut väärän kuvan niin pahoittelut.
Minustakin tuo pääpointti eli se että tiedostetaan mitä ilmiöitä myös maineikkaimpien viskitislaamoiden toimintaan saattaa liittyä on tärkeä. Silmitön pylvään päähän nostaminen ja peffa pystyssä kumartaminen legendaariseen nimeen liittyvään puhtoisuuteen uskoen on se juttu joka saa itsellänikin karvat pystyyn. Eritoten kun esim. Macallanien maine pitää esim. Fine Oakien hinnan mielestäni laatuun nähden korkealla, ei se nyt niin hyvää ole. Jos siis tuollaisen tempun jälkeenkin tislaamolla on kuitenkin sellainen maine että sillä voidaan vetää vähän ylimääräistä niin markkinoiden lait toimivat taas mainiosti. Se joka silmittömästi pyytää löytää aina jonkun maksajan. :)
Toivon kädet ja jalat ristissä ettei esimerkiksi Ardbegin taustalta löydy jossain kohtaa samanlaista tapausta. Sitten loppuisi kyllä totaalisesti usko viskintekijöiden suoraselkäisyyteen. ;)
...snip...
Eipä mulla ole mitään syytä vihata Macallania - ?? Se on hieno tislaamo, yksi monien joukossa. Nuo fine oakit vähän pännii, mutta ovatpahan ainakin aitoja ;) Itse asiassa ehdottelin eräällekin maahantuojalle että seuraava suomipullote voisi olla Macallan, siinä se "Wrath of JaRiMi". :)
Eat P (13.1.2008 11.09.32)
quote[misa (link)]:
Whiskyfunin sivuilla on muuten aika mielenkiintoinen tarina näistä väärennosjutuista (ei kyllä Macallaniin suoraan liittyen). Aika röyhkeää touhua.
Kuin sattumalta sain päivällä käteeni yhden 1960-luvun lopulla tislatun OB Macallanin. Kumma kyllä pulloa tuli tutkittua joka suunnalta epätavallisen tarkasti, sekä vertailtua netistä kuvina löytyviin vastaaviin, vaikkei tässä tapauksessa aihetta feikkiepäilyyn pitäisi ollakaan.
Loistavaa työtä Sergeltä ja kumppaneilta tämä "sodanjulistus". Tuskin sillä kaikkea vilppiä saadaan viskimaailmasta kitkettyä, mutta toivottavasti edes hieman.
Whiskyfunissa sota jatkuu, mutta tänään (16.1.) ainakin itse kiinnitin huomion siihen, että mennäänkö jo nyt hieman yli näissä feikkituomioissa. Eli sivuilla esiteltyä feikkiepäiltyä Bowmorea oli verrattu ihmeellisesti täysin eri pullotteeseen. Feikkiepäilty oli siis Bowmore 21yo 1972 43% 70cl ja sen vertailukohtana käytty pullo on taas Bowmore 21yo 1972 cask strenght 49,1% 70cl, (tätä tehty saksaan 474 pulloa). Tällä etikettityypillä löytyy vielä kolmaskin versio, eli 21yo 1972 43% 750ml.
Joten vähän hiipii nyt sellainen olo mieleen, että nyt "väkisin" yritetään tuomita näitä pulloja feikeiksi hieman kyseenalaisin perustein? Vaikeaa ja haastavaa työtä tämä tutkiminen varmasti on ja kyseinenkin Bowmore voi huonosta vertailukohdasta huolimattakin olla feikki, mene ja tiedä. Täytyy kuitenkin toivoa, että rehellinen kaupankäynti näillä vanhemmilla pulloilla ei joudu kärsimään tämän sodan takia. Itse en ole eBaysta ikinä mitään ostanut, mutta tiedän, että hyviäkin kokemuksia kaupankäynnistä siellä on.
Tässä vielä kuvina kyseiset aidot Bowmoreversiot: http://home.planet.nl/~somme022/labels1.htm
Kuuma aihe joka on koko ajan tapetilla, joten ylilyöntejäkin voi tapahtua ja feikki leima voi tulla herkästi. Tarkkaa hommaa varmastikkin on kun tunnistelee aitoja väänennöksistä, eikä sieltä helpoimmasta päästä. Mutta maltti on valttia, ja tutkittaisiin kunnolla ennen kuin hutkitaan.
smoke on the water (22.1.2008 6.50.15)
Tänään (22.1) saadaan Whiskyfunissa hyvää lisäinfoa liittyen noihin vanhoihin 21yo Bowmore-pullotuksiin, mistä ylempänä tässä ketjussa muutamia ajatuksia aiemmin kirjoitin. http://www.whiskyfun.com/ Eli tarkkana saa olla, voi hesus sentään. Ja niin, mitenkäs nyt onkaan tuon 16.1 esitellyn Bowmore 1972:n laita? Tämänpäivän ohjeilla tulkinta onkin jo varsin helppoa.