Jaoin tämän keskustelun omaksi osiokseen, koska se ei enää mielestäni millään tavalla liittynyt alkuperäiseen "Mitä juot nyt" -aiheeseen. Jokainen pähkäilköön tämän perusteella kannattaako jatkaa linjalla "Mä juo nyt Laphroagia", vai kannattaisiko ehkä kertoa "Mä juon nyt Laphroaigia ja minun mielestäni tämä maistuu sille ja tälle ja ensimmäiset hauskat kokemukseni tästä liittyvät siihen ja siihen ja tiesittekö muuten että..." Suosittelen jälkimmäistä, vaikka se saattaisi alkuun tuntua hieman työläämmältä.
Ei voi sanoa että joku tietty kypsytysikä olisi automaattisesti lähimpänä oikeaa tislaamoiden kärektjeeran suhteen. Vaikuttaahan paljon esim. sijainti ja lämpötilat(Dalwhinnie "optimi" 15y.o ja Glenfiddich myös tunnetusti vaatii pidemmän kypsytysiän). Itse luotan parhaan karakterin olevan se perusblendi, jonka masterblenderit ovat vuosikymmenien varrella opetelleet. Onko se sitten tislaamon parasta viskiä onkin eri asia. Toki kapitalistihysteerikot vaikuttavat siihen että markkinoille pitää saada mahdollisimman paljon voittoa tuottava perusjuoma, joka taas vaikuttanee siihen että kompromissejakin blenderit joutuvat tekemään. Mielestäni muutama perusvoittaja singlemalteista on mennyt hitusen huonompaan suuntaan juuri tuon tislaamokarakterin kustannuksella. Indyiltä ja single caskeistä on varmaan turha etsiä totuutta tästä asiasta mutta tosi on että esim. yksityisiltä löytyy varmasti kauankin kypsytettyjä pullotuksia jotka korostaa tuota karakteria enemmän kuin tislaamon omat ja sitten niitä nuorempia joissa sitä ei ole ollenkaan. Eli tynnyrillä on merkitystä suuntaan jos toiseen. Mutta varmasti tuo ikä ei ole se tärkein vaan tynnyrin laatu ja muut ominaisuudet.
Niin mikä siis oli pointi? En muista enää...mutta Taliskerin 10 ja 18 ovat herkullisia molemmat, mutta en usko että 10:n lievä raakilepontikka(erittäin kärjistetty esimerkki) on sitä tislaamokarakteria jota blenderit siellä hakee. Kun taas 18 on erilaisempi ja elegantimpi versio ilman voimakkaita taliskerpiirteitä mutta silti mielestäni parempi kuin 10. Tosin molemmat on maistunut huonona iltana heikolta.
Kunhan kirjoitin mitä sylki suuhun toi....
- - Kunhan kirjoitin mitä sylki suuhun toi....
Juuri tällaisten viestien (en lainannut kokonaan, koska on luettavissa yllä) jälkeen ei tarvitse ihmetellä, miksi ns. "vanhat parrat" enää harvoin innostuvat kirjoittelemaan foorumille.
Juuri tällaisten viestien (en lainannut kokonaan, koska on luettavissa yllä) jälkeen ei tarvitse ihmetellä, miksi ns. "vanhat parrat" enää harvoin innostuvat kirjoittelemaan foorumille.
quote[4675632A456260656E62070 (link)]:
Kirjoititko viestisi koskien tuota lainaamaasi lausetta vai onko koko viestini sinusta jotenkin ala-arvoinen, sekava, epätarkka....? Onko parannusehdotuksia vai oliko tarkoitus vaan julistaa minut syylliseksi foorumin tason ja kiinnostavuuden laskijaksi?
Kirjoitin tuon mitä sylki suuhun toi- lauseen koska ajatus itselläni katkesi enkä jaksanut juuri tuolloin teeskennellä olevani muuta kuin tuolla hetkellä olen. Edelleen olen sitä mieltä että voi näitä kirjoituksia kirjoittaa hieman löysin rantein, ilman sanakirjaa, kaksoistarkastuksia ja nippelinniksauttajan ammattitutkintoa. Ei ole tarkoitus pelkästään pottuilla takaisin, mutta omituista on että kaverin suurin piirtein ainoita viestejä vähään aikaan on että kivahan tänne olisi kirjoitella jos muut kirjoittajat eivät olisi niin avuttomia. Toivon että ymmärrät kommenttisi myös minun näkökulmasta.
Vaikka koenkin olevani ennemmin foorumin junioriosastoa kuin partakaartia (muistan lukeneeni kommentteja foorumikeskustelun laadun heikkenemisestä ja 'turhien kysymysten' yms. määrästä jo jäsenyyteni alkuaikoina), välillä on minullakin ollut suuri kiusaus ryhtyä penäämään edes jotain maku/tuoksuhavaintoja joiltakin mm. tähän ketjuun kirjoittaneilta kun on mainittu pelkästään tyyliin "Taliskerin kymppiä join" vailla mitään omia aistimuksia/havaintoja/kokemuksia/yksityiskohtia. Olkoonkin että kyseessä on usein monille foorumilaisille tuttu juoma, joskus jopa itsellekin "samaa vanhaa", mutta ainakin itselleni nämä "nuotit" ovat yleensä olleet mielenkiintoista luettavaa. Toisten havaintoja on mukava vertailla omiin, ja välillä löytyy parempia termejä kuvaamaan ominaisuuksia joita ei itse ole oikein osannut sanoiksi pukea. Ja onhan sitä paitsi jotakuinkin jokainen maistelutilanne hieman erilainen kuin edelliset, mikä sekin vaikuttaa asioihin.
Toisaalta taas en - ehkä oman 'karaktäärini' sävyistä johtuen - voi aivan täysin I.R.:nkään ilmaisemaa kantaa allekirjoittaa. Olisi kyllä todella suuri menetys yhteisöllemme, jos hänen kaltaisensa pitkän linjan vihkiytyneet harrastajat eivät täällä viihdy. Tästäkin syystä olen omasta puolestani aina pyrkinyt edes jotain asiaan liittyvää sanomaan tänne satuillessani. Tuoreemmat jäsenet voisivat ehkä vähän enemmän panostaa etenkin maisteluhavaintojen yms. suhteen, ja pidempään kuvioissa mukana olleet voivat yrittää suvaita asioihin perehtymättömiä mutta kiinnostuneita ja innostuneita ja ehkä ohjata heitä tiedon lähteille, jotta kaikkien viihtyvyys säilyisi.
Olisikohan aiheellista laatia jonkinlainen 'tervetulopaketti' uusille jäsenille, missä olisi herra ylläpitäjän äskettäin laatiman ostosraporttipolitiikan tapaan muutama yleinen ohje ja vihje foorumikäyttäytymisestä ja netiketistä, vai meneekö moinen turhan pitkälle holhousvaltion puolelle? Vähän kuin koululuokan ovenpielessä oleva käyttäytymissääntötaulu, tjsp., joka olisi rekisteröitymisen yhteydessä luettava. Näin kaikki ainakin tietäisivät yhteiset pelisäännöt, ja homma saattaisi toimia kaikkia paremmin miellyttävällä tavalla.
Ajatuksen virta sallittakoon edelleen tällä foorumilla. Itse ylläpitäjänä en osaa jakaa tämän foorumin ajankulkua erilaisiin kausiin, vaan näen paikan enemmänkin nimensä mukaisesti alueena, jossa erilaisille ihmisille annetaan mahdollisuus vaihtaa ajatuksia meille kaikille maistuvan juoman tiimoilta. Siitähän jo tuo foorumi -nimikin juurensa juontaa. Juuri tänään keskustelin muutaman ihmisen kanssa, että tällainen foorumi ylipäätään on olemassa, kun innostuivat kyselemään siitä saako väkevistä viinoista kertovaa keskustelupalstaa Suomessa ylläpitää.
Joku media-alan tutkija alkaisi varmaan jo pelkän tämän foorumin perusteella saamaan aineksia väitöskirjaansa ihmisten nettifoorumikäyttäytymisestä. Saattaa olla, että joku on jo sellaisen tehnytkin yleismaailmallisten huomioidensa perusteella.
Itse valehtelematta nettiä miltei sen alkuajoista seuranneena, purkkien keskustelupalstoilla pyörineenä ja tätä kyseistä foorumia jo useamman kokonaisen vuoden pyörittäneenä voin vaan todeta sen, mikä täällä on niin monta kertaa aikaisemminkin jo todettu. Mitä enemmän ihmisiä samasta asiasta keskustelee, sitä enemmän tulee kysymyksiä, mielipiteitä, erilaisia kirjoitustyylejä, väärinkäsityksiä ja ihmettelyä. Tähän littyen myös porukka vaihtuu, muuttuu ja ehkä jollain tavalla kuppikuntaistuu. Vanhat ihmiset ihmettelevät uusien kysymyksiä, uudet ihmiset eivät välttämättä osaa etsiä tietoa vanhoista viesteistä ja jotkut katselevat hiljaa vierestä ihmetellen mistä nyt oikein on kyse. Osa siirtyy ajan kanssa muualle keskustelemaan, osa viettää hiljaiseloa viestejä silti lukien ja jotkut siirtyvät kokonaan muille metsästysmaille.
Kaikkien kannattaisi kuitenkin mielestäni muistaa, että maailmaan mahtuu varsinkin näin digiaikana niin paljon tekstiä kuin sitä jaksaa näppäimistöstään suoltaa. Jokaisen pitäisi edelleen miettiä sitä, että joku myös maksaa tämän kaiken lystin. Lappu saadaan luukulle tarvittaessa hyvinkin nopeasti jos siltä tuntuu. Ei tämä vuositasolla onneksi kallista ole (n. 11 senttiä/päivä), mutta silläkin rahalla saa ainakin maailmalta yhden peruspullon lisää kappiin ilman keskustelupalstan ylläpitoa.
Itse näen kuitenkin edelleen tärkeänä sen, että kaikista asiasta kiinnostuneilla on paikka, jossa voidaan avoimesti vaihtaa mielipiteitä ilman, että kukaan joutuu siivoamaan satoja roskaviestejä päivässä pois edes jokseenkin järkevän keskustelun tieltä. Sellaisiakin foorumeja on. Tämä ei toivoakseni koskaan sellaiseksi muutu, tai joudun tekemään valinnan päivätyöni ja tämän väliltä. Foorumin ylläpidosta minä maksan, päivätyöstä minulle maksetaan. Jokainen vetäköön johtopäätöksensä kummasta ensin luovun.
Olen kiltti mies, mutta aina välillä minuakin oikeasti vituttaa! (Juu... ei ole sensuuria!)
En tiedä mihin ajanjaksoon I.R viittaa määritteellä "kultainen kausi", joten en tiedä olenko siis silloin kirjoitellut vai en (ja onko edes kausia?). Aktiivisesti tuskin, kun katsoo kirjoitusteni määrää, mutta mukana olin jo foorumin ekalla versiolla. Mutta minusta foorumi on edelleen hyvä ja aktiivinen paikka vaihtaa keskustelua enkä siis allekirjoita I.R:n kommenttia Ard-Begbien kirjoitukseen. Itse asiassa tuollainen palaute on minusta turhaa, ja rakentaa helposti vain "napit-vastakkain" asettelua.
Ajatuksen virralle on minusta myös paikkansa, joskin hyvää kirjoitustapaa silloinkin noudattaen. Ajatuksen virrasta voi löytää joskus hyviä pointteja ja uusia ajatuksia, joista keskustelu etenee. Itse ainakin pidän jutuista, joissa joutuu (tulee) miettimään asioita uudelta kannalta tai tuttua juttua uudelleen.
Totta, että välistä on ketjuja joissa asiapitoisuus on lähempänä pilsnerin voimakkuutta kuin mallasviskin prosentteja eli jaan "huolen" muiden kanssa kirjoitusten tasosta. Mutta itse jätän ko. ketjut/jutut vähemmälle huomiolle ja siirryn seuraavaan sen enempää siitä välittämättä.
Todella harmi kuulla, että I.R ei koe foorumin enää tukevan omaa harrastustaan. Mutta voi sitä katsoa toisinkin päin. I.R:llä (ja monella muullakin) on laaja tuntemus viskeistä ja täällä foorumilla pyörii taatusti porukkaa joilla on vähemmän (minä mukaan lukien). I.R:n tiedon jakaminen aloittelijoille ja "vähemmän oppineille" on todella arvokasta. Siitä johtuen toivon, että I.R pysyy ja jatkaa sitä arvokasta kirjoittelua. Pitää muistaa, että uusia harrastajia tulee koko ajan lisää. Heille monet asiat ovat aivan uusia ja on aivan selvää, että he kysyvät. Tähän sopii "kansanviisaus": "Tyhmää kysymystä ei ole. Tyhmää olla kysymättä". Moni pidemmän linjan harrastaja on aikoinaan itse kaivanut asiat selville, niin miksi tietoa ei jaettaisi edelleen eteenpäin? Miksi pantata tietoa tai vetää herne nenään vain sen takia, että sama kysymys tulee uudelleen ja uudelleen? Jos kysymys tulisi aina samalta, silloin kysymys olisi tyhmyydestä, mutta jos se tulee uudelta tyypiltä, eikös ole kyse oppimisen halusta?
Sellainen ajatuksen virta täältä.
Mielestäni tämä on edelleen foorumi jossa mielipiteiden ja ajatusten suhteellisen vapaa esille tuominen on sallittua. Jokaisen kommentin ei tarvitse olla äärimmäisen informatiivinen tai sisällökäs. Jos joku kirjoittaa "mitä juot nyt?" osioon että "juon nyt ardbeg teniä" ilman sen kummempia nootteja, niin se ei ainakaan minua haittaa. Toki jokainen voi miettiä kaksi kertaa ennen kuin laittaa aivan jokaisesta nauttimastaan dramista kommentin tänne, tai jossain muussa ketjussa sanoo jotain täysin merkityksetöntä ajattelematta lainkaan asiaa. Kenenkään ei silti pitäisi mielestäni tarvita arastella esittämästä täällä ajatuksiaan ja mielipidettään, sillä uhalla, että joku muu pitäisi tuota kommenttia turhana tai tyhmänä.
Minä en juo nyt mitään.
Jos unohdetaan ensimmäinen kappale, jossa puhutaan forumin kausista ja mukanaolosta, en löytänyt Hakkiksen tekstistä mitään mitä en itse allekirjoittaisi omalta kohdaltani. Hyvä, että täällä on Ard-Begbie ja I.R. ja monia muita erilaisia kirjoittelijoita. Se on vähän kuin oikeassakin elämässä. Jos kaikki ajaisivat Toyota Corollalla, kuuntelisivat Anna Erikssonia, katselisivat Salattuja Elämiä ja olisivat töissä K-marketin kassalla, niin mitä siitä seuraisi? Ainakin pirun monta kannattamatonta K-markettia ja eurooppalaisen autoteollisuuden loppu. Toivottavasti täällä on jatkossakin Ard-Begbie ja I.R. Käytin näitä kahta nimimerkkiä esimerkkeinä, koska he edustavat melko vastakkaisia koulukuntia ja sattuivat olemaan tämänkin leimahduksen keskiössä.
Ei voi sanoa että joku tietty kypsytysikä olisi automaattisesti lähimpänä oikeaa tislaamoiden kärektjeeran suhteen. Vaikuttaahan paljon esim. sijainti ja lämpötilat(Dalwhinnie "optimi" 15y.o ja Glenfiddich myös tunnetusti vaatii pidemmän kypsytysiän). Itse luotan parhaan karakterin olevan se perusblendi, jonka masterblenderit ovat vuosikymmenien varrella opetelleet. Onko se sitten tislaamon parasta viskiä onkin eri asia. Toki kapitalistihysteerikot vaikuttavat siihen että markkinoille pitää saada mahdollisimman paljon voittoa tuottava perusjuoma, joka taas vaikuttanee siihen että kompromissejakin blenderit joutuvat tekemään. Mielestäni muutama perusvoittaja singlemalteista on mennyt hitusen huonompaan suuntaan juuri tuon tislaamokarakterin kustannuksella. Indyiltä ja single caskeistä on varmaan turha etsiä totuutta tästä asiasta mutta tosi on että esim. yksityisiltä löytyy varmasti kauankin kypsytettyjä pullotuksia jotka korostaa tuota karakteria enemmän kuin tislaamon omat ja sitten niitä nuorempia joissa sitä ei ole ollenkaan. Eli tynnyrillä on merkitystä suuntaan jos toiseen. Mutta varmasti tuo ikä ei ole se tärkein vaan tynnyrin laatu ja muut ominaisuudet.
Niin mikä siis oli pointi? En muista enää...mutta Taliskerin 10 ja 18 ovat herkullisia molemmat, mutta en usko että 10:n lievä raakilepontikka(erittäin kärjistetty esimerkki) on sitä tislaamokarakteria jota blenderit siellä hakee. Kun taas 18 on erilaisempi ja elegantimpi versio ilman voimakkaita taliskerpiirteitä mutta silti mielestäni parempi kuin 10. Tosin molemmat on maistunut huonona iltana heikolta.
Luulenkin, että I.R:n tarkoitus oli saada porukka miettimään kirjoituksiaan, että ymmärtävätkö lukijat niitä. Itsekin olen vastaaviin asioihin joskus puuttunut ja palaute on ollut yhtä negatiivista kuin nyt tässä tapauksessa. Kirjoittajalla on vastuu teksteistään ja kannattaakin aina hetki miettiä ennen julkaisua kirjoitustaan ulkopuolisen näkökulmasta. Asia, mikä itselle on selvä, ei välttämättä avaudukaan muille. Ei joka ketjuun tarvitse väkisin laittaa sitä omaa kommenttia.
Tuskin mistään henkilökohtaisuuksista on tässä kyse, vaan viestien mielekkäästä ja ymmärrettävästä sisällöstä.
Ymmärrän I.R:n kommentin, joka siis liittyi alunperin ylläolevaan tekstiin. Itse olen tuon tekstin lukenut nyt kolme kertaa vieläkään ymmärtämättä sen sisältöä. Ilmeisesti myös kirjoittaja itse on alkanut epäilemään tekstiään, kun lopusta löytyy lause "mikä siis oli pointi, en muista enää...". Luulenkin, että I.R:n tarkoitus oli saada porukka miettimään kirjoituksiaan, että ymmärtävätkö lukijat niitä. Itsekin olen vastaaviin asioihin joskus puuttunut ja palaute on ollut yhtä negatiivista kuin nyt tässä tapauksessa. Kirjoittajalla on vastuu teksteistään ja kannattaakin aina hetki miettiä ennen julkaisua kirjoitustaan ulkopuolisen näkökulmasta. Asia, mikä itselle on selvä, ei välttämättä avaudukaan muille. Ei joka ketjuun tarvitse väkisin laittaa sitä omaa kommenttia.
Tuskin mistään henkilökohtaisuuksista on tässä kyse, vaan viestien mielekkäästä ja ymmärrettävästä sisällöstä.
Ottamatta kantaa, kuka tässä asiassa on lähempänä totuutta, kerron oman näkemykseni ilman syytöksiä suuntaan tai toiseen. Mielestäni tämän foorumin kirjoitusten taso sekä sisältö on laskenut viimeisen vuoden aikana, eli minulle täällä on ollut todella vähän mielenkiintoisia juttuja, sellaisia joista olisi minulle hyötyä tai, että olisin niistä oppinut jotain uutta tai edes olisi mielekästä lukea. Toki esim whiskymagin foorumikin on ollut jo pitkään syöksykierteessä alaspäin, joten onko se tämän päivän trendi.
I.R kirjoitti monta kohtaa, joista olen samaa mieltä ja jos en jotain ymmärtänyt, hän korjatkoon ne, Kulta-aika, olen samaa mieltä, sellainen oli, ajoittui 2006-2008 alkuvuoteen, voi olla omaakin sellaista, mutta silloin keskustelun pääpaino oli huomattavasti syvemmällä asiassa kuin tänään, itselle uutta tietoa tuli kun "vanhat parrat" sitä jakoi ja niistä saatiin rakentavia keskusteluja aikaan.
Tämä foorumi voi olla joillekin ainoa kanava keskustella viskeistä, eli on ikäänkuin harrastuksensa kanssa muuten yksin, mutta harva ehkä tietää edes, että täällä kutsuttu "vanhat parrat" tai "gurut", joihin voi laskea noin 10 henkeä, tuntevat toisensa ihan livenäkin, näkevät, maistelevat, soittelevat, matkustelevat, ostelevat yhdessä, toiset enemmän, toiset vähemmän, eli se tieto/taito, suuret kysymykset tai pohdinnat ja niiden vastaukset jäävät täältä nyt pois. Näiden "gurujen" harrastusinto tuskin on suuremmin hävinnyt foorumilta poistumisen myötä, myssyttelykanava on vaan vaihtunut, tämä on suuri tappio kaikille harrastajille. Suurin ongelma varmasti näille "parroille" on se, että he oikeasti ovat intohimoisia harrastajia, heillä on halu kehittyä/oppia jatkuvasti, pohdiskella ja suunnitella "isoja" juttuja jotka liittyvät viskiin, no tämän hetken foorumikirjoitukset ei sitä heille suo, vaikka samalla noviisia palvelisikin.
Viskipiirit ovat Suomessa pienet, harrastajia on tullut mukaan paljon. Tämä foorumi on ollut mielestä johtava sellainen, verraten vaikkapa nautiskelijoiden vastaavaan, en tuota foorumia hauku, mutta aika pinnallista juttua siellä on, aktiivisuuskin on heikkoa ja nämä kulkevat käsi kädessä mielestäni, eli tämäkin foorumi tarvitsee uutta potkua tai tämä hiljenee entisestään, kunnes ei enää muista koko olemassa oloa ja sitten Antti ostaa sen yhden pullon vuodessa enemmän ja lyö lapun luukulle, tämä taas ei hyödytä ketään.
En pidä itseäni "guruna", mutta olen kirjoittanut täällä softasta numero yksi alkaen aktiivisesti. En väitä, että omat kirjoitukseni aina olisivat olleet hyviä tai ettenkö olisi voinut jättää jotain poiskin niistä, toki välillä on tullut kritiikkiäkin, julkisesti tai yvllä, herneitä on mennyt suuttimiin puolin jos toisinkin, mutta silti täällä heilun, ehkä kiusallanikin ;) ja onhan tämä foorumi tuonut mukanaan paljon ystäviä, sellaisia joiden kanssa on mukava nauttia viskeistä tai "hengailla" muuten vaan, tuskin niihin kaikkiin olisin törmännyt ilman tätä foorumia.
Lopuksi voisin todeta että nämä "vanhat parrat" ovat keskenään aika samassa kastissa, eli ovat tasavertaisia kohdatessaan, ilman nokittelua, toiset tietää enemmän, toiset maistelee enemmän, toisilla on kontaktit ties mihin jne. Eikä Suomesta löydy montaa parran omaavaa harrastajaa joita minä oikeasti arvostan, sellaista joita hiljaa sisälläni kunnioitan, vaikkapa keskuttelessani heidän kanssaan säästä.
Lisäys:
Kyllähän kysyä saa, mutta jos samaa kysymystä jankutetaan niin ollaan oravanpyörässä, tänään se sapettaa jotakin, muutaman vuoden päästä, tämän päivän kysyjää. Jotta tälläistä voisi edes lieventää niin oikeasti voisi edes hetken selata tätä foorumia ja mahdollisesti jopa löytää vastaus. Jos kysymys koskee vaikkapa Lagavulinia, niin Islayosioon vaan, sieltä taitaa löytyä 10 sivua höpötyksiä, ne kun käy läpi voi vastaus löytyä muutamaan muuhunkin asiaan kuin siihen alkuperäiseen.
Jos oikein tulkitsin, ainakin I.R ja POP näkevät yhtenä parrakkaiden forumille kirjoittamisen jarruna forumin tason heikkenemisen. Toisaalta ymmärrettävää, mutta katsotaanpa asiaa eri vinkkelistä. Tarviiko muitten huonojen kirjoitusten estää omaa osallistumista? Ei kai ne hyvät aiheet miksikään muutu huonompien joukossa? Ei kai hyvään aiheeseen tullut huono kommentti tai tyhmä kysymys huononna alkuperäistä asiaa? Kyllä kai 50 tonnin autolla voi ajella samojakin teitä kuin Huyndait ja Kiat?
Itseni näen ehkä jossain parrakkaan ja ihan noviisin välimaastossa ja olen tänne kirjoittanut kaikenlaista. Välillä olen harkitsemattomastikin kommentoinut joitain juttuja ja olkoon niin. Pointtini on, etten ole alkanut forumia vierastaa, vaikka kaikkeen täällä lukemaani en olekaan tyytyväinen ja joskus ihmettelen miksi jotain juttuja on edes pitänyt kirjoittaa. Uskon, että minua kohtaan on samanlaisia ajatuksia muilla, mutta sekään ei haittaa. Minua saa ojentaa ja kirjoittamisiani kommentoida. Sitten vaan mahdollisesti vedän primitiivireaktiona herneet nenään ja kirjoitan takaisin, joskus liian kärkkäästi. ;) Hieman aikaa pölisee ja savun laskeuduttua ollaan taas niin kuin ennenkin. Opiksi ehkä otetaan ja unohdetaan tyhmät herneet. Loppujen lopuksi "Se on sitä kyberelämää joka menee ihan omia aikojaan", kirjoitti eräs.
Tietenkään en patista ketään väkisellä täällä roikkumaan. Mulla vaan on oma lehmä ojassa (tiedonhalu ja muuten vaan mielenkiintoiset henkilökohtaiset partanaamojen näkemykset, joita ei maailman forumeilta ja blogeilta saa. <EDIT> poikkeuksena sotw/viskisieppo-blogit </EDIT>) ja en siis haluaisi kadon kasvavan. Hiljaisesti hymistelisin tyytyväisenä, jos jotkut jo kadonneet kirjoittelijat peräti tekisivät comebackin.
Viskipiirit ovat Suomessa pienet, harrastajia on tullut mukaan paljon. Tämä foorumi on ollut mielestä johtava sellainen, verraten vaikkapa nautiskelijoiden vastaavaan, en tuota foorumia hauku, mutta aika pinnallista juttua siellä on, aktiivisuuskin on heikkoa ja nämä kulkevat käsi kädessä mielestäni, eli tämäkin foorumi tarvitsee uutta potkua tai tämä hiljenee entisestään, kunnes ei enää muista koko olemassa oloa ja sitten Antti ostaa sen yhden pullon vuodessa enemmän ja lyö lapun luukulle, tämä taas ei hyödytä ketään.
Kuten edelläkin on sanottu, lienee selvää että käyttäjämäärien lisääntyessä erilaista tarinaa tulee enenevissä määrin. Henkilökohtaisesti olen nauttinut monista täällä postatuista kirjoituksista; monet jutut ovat olleet hyvin mielenkiintoisia, asiapitoisia ja opettavia. Erityisesti näiden vanhempien harrastajien, joiden kirjoituksista olen poiminut maukkaita tiedonjyviä, kun olen itse niin laista asioita tutkimaan. Tämä on ehdottoman hyvä foorumi tälle aihepiirille ja varmaankin käyttäjä-/kirjoitusmäärätkin todentavat sen, että tämä foorumi on ns. pysyvää laatua. Joten, hyvät herrat, älkää ihmeessä lopettako kirjoittamasta tälle foorumille, on ilo lukea kaikki kirjoituksenne. Kiitokset myös ylläpitäjälle tämän mainion foorumin kasassapitämisestä.
No, fakta on että vaikka en todellakaan ole vanha parta kyllästyin laskeneeseen tasoon ja lukemaan siitä kuinka Talisker 10:ä on tullut vaan juotua. Vaikka taisin itsekin kirjoitella diipadaabaa niin totesin että tämä foorumi ei tue omaa edistymistäni viskiharrastuksen parissa enää.
Vanhojen partojen jutut mielenkiintoisista erikoisuuksista ja syvälliset tietopläjäykset tislaamoista, viskin valmistuksesta ym. olivat minulle se suola ja nyt kun vanhatkin hiljenevät en itsekään ole enää pitkään aikaan ole täällä käynyt.
Poikkesin itseasiassa vaan sanomassa että terve vaan ja hyviä drameja, luultavasti hiljenen kokonaan. Antti, foorumi on ollut hyvä eikä tämä ole sinne suuntaan minkäänlaista kritiikkiä.
On se kumma kun ihmisillä on tuo oma napa aina lähinnä. Täällä itketään laskenutta kirjoitusten tasoa mutta itse ei voida tehdä mitään sen eteen. Kaikki mikä on opettavaista kirjoitusta pitäisi olla toisten kirjoittamaa, kaikki oppi ja tieto pitäisi itse saada muilta. Ei siis puhettakaan että niitä tietoja mitkä on itse saanut oman harrastuksen kautta jaettaisiin eteenpäin. Eiköhän se asia ole kuitenkin niin että jokainen on joskus ollut aloittelia tässäkin hommassa ja silloin on ollut jokaisella paljon kysymyksiä aluksi ja tiedon tarvetta, vai voiko kukaan rehellisesti sanoa että silloin kun olin maistellut ensimmäiset 10 viskiä niin tiesin jo alasta kaiken? Eiköhän niitä "tyhmiä" kysymyksiä ole joskus jokainen esittänyt. Tietenkin jos kysytään tälläkin foorumilla sama kysymys mihin pienellä selauksella olisi löytynyt vastaus, niin ymmärrän jos joltain palaa proput, mutta voihan sitä silti vaikka hieman keljuillen opastaa eikä vetää niin herneitä nokkaan että lähtee pois koko foorumilta itkemään. Itse olen lukenut foorumin lähes kaikki tekstit ja muutaman turhan tekstin tänne itsekin kirjoittanut mutta minusta, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ei tekstit ole kuitenkaan niin ylivertaisia olleet. Eiköhän se paras oppi tule kuitenkin ajan kanssa harrastaessa ja tietoa etsien, muualtakin kuin tältä foorumilta, tosin kyllä täältäkin tietoa saa reilusti jos viitsii etsiä. Itse toivoisin että myös "vanhat parrat" jaksaisi tänne kirjoitella edes uusia juttuja ja edes silloin kun jaksavat, eihän sitä jokakerta tarvitse kertoa miltä se talisker 10 maistuu? Ja miksi ei saisi kirjoittaa vain että join sitä ja sitä viskiä ilman sen kummempia nuotteja?ei kai kaikkien tarvitse olla ammattimaisia kommenteissaan? Kirjoittaa mikä tuntuu hyvältä ja sillä selvä, voihan ne kommentoida tuoksut ja maut jotka osaa. Että tällaisia ajatuksia minulla.
Ei vaiskaan ;) Koirat haukkuu - karavaani kulkee. Älkää olko huolissanne jos muutamat konkarit siirtyy sivuun. Pitäähän sitä joskus siirtyä eläkkeellekin. Uusia "ammattilaisia" on jo kasvamassa täyttämään niitä kenkiä.
Hyvä Sähkäri, puhut (tais siis kirjoitat) ihan asiaa! Jokainen on joskus ollut aloittelija ja kukaan ei tässä harrastuksessa ole "valmis". Tämä foorumihan ei ole pakollinen:) On antoisaa lukea erilaisia ja eritasoisia kirjoituksia; sehän on kuin viskiä itsessään, jossa tasoja löytyy määräämättömästi. Ainakin minun mielestä on todella mukavaa lueskella toisten kokemuksista tällä auvoisalla viskin saralla. Olen itse ollut huono kirjoittamaan, mutta aina kun jotain mielestäni kertomisen arvoista on tullut vastaan, olen tarttunut kynä...ei kun koneeseen yleisön pyynnöstä huolimatta:)
Asiallista mietintöä sähkäriltä. Allekirjoitan kyllä samat löpinät. Oma kontribuutioni tälle foorumille on informatiivisesti ollut varsin vähäistä, lähinnä tastingraportteja/-ilmoittelua ja tastingnootteja on tullut kirjoiteltua. Kuitenkin kokemuksen kertyessä tulen varmaankin kirjoittelemaan jotain sellaistakin, josta jollekulle voisi jopa olla jotain hyötyäkin. Tähän menee varmasti vielä aikaa mutta siihen asti lueskelen muiden kirjoituksia ja jatkan foorumin täyttämistä tastingnootein...